08 januari 2008

Men neme een klik

Vandaag verder gewerkt aan de handleiding voor het content management systeem voor de nieuwe website van mijn werk. Er werken zo'n vijftig editors met dit cms en het nieuwe verschilt behoorlijk van het oude. Daarom werk ik aan een uitgebreide handleiding, afgestemd op de website zelf.
Een heel karwei, dat misschien nog het meest doet denken aan het formuleren van een goed kookrecept. Men neme vier eetlepels melk, een tweeënhalve theelepel bloem, brengt het geheel al roerend aan de kook. Niet laten doorkoken. Voeg een snufje zout toe en zet het tien minuten in een voorverwarmde oven op 200 graden. Strooi er wat fijngesneden oude kaas overheen.
Het schrijven van een handleiding voor een cms is wel net iets ingewikkelder. Zo is er geen mooie genre waarop je je kunt beroepen. De prachtige vorm 'men neme' kan ik niet gebruiken in mijn handleiding. Verder is het veel 'klik nu op' en 'klik dan op'. De variatie vinden is een kunst, terwijl je tegelijkertijd duidelijk moet zijn.
Ik heb het al eerder gedaan, een handleiding schrijven. Ook schreef ik eens een rondleiding uit voor gehandicapten in een museum. Het meisje dat de rondleidingen gaf, kon er goed mee uit de voeten. Terwijl het onderwerp beeldvorming best abstract is.
Wat betreft de handleiding, het allerbeste is om de tekst nog voor te leggen aan twee editors. Dan haal je de echte onduidelijkheden eruit. Zou het schrijven van een recept net zo zorgvuldig gebeuren?

Geen opmerkingen: