20 januari 2008

Elk boek is een ander boek

Een dag zonder internet, het lijkt voor mij steeds meer op een dag zonder zuurstof. Ik krijg het al benauwd bij de gedachte. We zijn gistermorgen naar Almelo gereden en zojuist teruggekeerd. De tussentijd is een periode geweest zonder internet.
Mijn schoonmoeder leeft altijd nog zonder internet. Sterker nog: ze kent de digitale wereld nauwelijks. Ze heeft een keer onder begeleiding gesurfd en verbaasd gekeken naar de mogelijkheden van het wereldwijde web. Het heeft haar leven niet veranderd, ze vindt zich te oud voor deze moderniteiten.
Voor mij is dit weekend gelukkig een groot gedeelte van het ene gemis goedgemaakt met een andere liefde: de liefde voor het boek. Het was de laatste dag in de opruiming van boekhandel Hilarius in Almelo. Dat in Almelo weinig liefhebbers voor mijn voorkeuren zijn, slaat voor mij op dergelijke momenten om in een voordeel.
Het ene goedkope boek na het andere openbaarde zich aan mij. Ik bezit ik de Erwin trilogie van Geerten Meijsing en mag ik mij gelukkig prijzen met brieven van Darwin, De eenzame uitvaart van F. Starik en een deel romans van Boon, ondermeer De liefde van Annie Mols en de onkruid-boeken. Om te zwijgen over het heftige spul: Darwins dochter van Randal Keynes en In Amerika van Susan Sonntag.
Vooral het boek van Keynes is veelbelovend. Zo laat de schrijver van het boek zien wat de invloed van de dood van Darwins dochter op zijn leven en werk heeft gehad. Omdat ik erg geïnteresseerd ben in de negentiende eeuwse natuuronderzoekers, ben ik heel nieuwsgierig naar deze biografie.
Ik kwam thuis met de stapel boeken, verspreid in twee tassen. Het transport op de fiets was goed gegaan. 'Heb je nog niet genoeg boeken?' vroeg mijn schoonmoeder. Ik schudde mijn hoofd. 'Nee, elk boek is een ander boek. Daar heb je nooit genoeg van.'

Geen opmerkingen: