26 februari 2011

Misleiding of marketing van AH

AH hazelnootpasta lijkt op de reuzenpotten Nutella
Vanmorgen ging ik eerst maar even naar de Albert Heijn voor onder andere hagelslag en hazelnootpasta. Allebei van een merk. De hagelslag was snel veroverd. De pasta ging wat lastiger. Als eerste viel mij op dat de pot van het huismerk zeer sterk op de grote potten met 750 gram hazelnootpasta van Nutella leken. Pas als je goed keek, zag je dat het een pot van het
AH-huismerk was.


Nieuwe potten

De nieuwe potten met huismerk-pasta stonden op de plek waar eerst de grote potten Nutella stonden. Verder stemt het formaat en de vorm van de pot overeen met de A-merk potten. Ergens is het best misleidend, alleen de groene kleur waarop de naam van het product staat, is anders.


AH voert actief campagne voor het winstgevender huismerk

Campagne

Wat erger is, is dat Albert Heijn er een campagne op loslaat waarin het suggereert dat het goedkoper is om een grote pot van het huismerk te kopen. De kleine Nutella met 400 gram is even duur als de grote pot van het huismerk met 750 gram. Dat mag wel zo zijn, maar je speelt een gemeen spel als de grote potten met 750 gram met hazelnootpasta van Nutella niet meer aanbiedt.

Ik sprak er een medewerker op aan. Hij zei dat hij meer vragen daarover kreeg. Ik vroeg hem wat ik eraan kon doen. 'Stuur een mailtje naar het hoofdkantoor', zei hij. Nou ik weet wel een betere: schrijf een blog. Dan lezen het wat meer mensen dan die enkele bobo op het hoofdkantoor van de kruidenier die op de kleintjes let.

Geen opmerkingen: