24 februari 2011

Zonder kaartje kun je een 5-jarige niet van trein afhalen

Veiligheid in treinen, bussen en op en rond stations is natuurlijk heel belangrijk. Een middel van de NS is om alleen reizigers met kaartje op het perron te laten. Heel leuk gedacht natuurlijk, maar hoe moet het als je iemand komt afhalen?

Gisteren haalde ik mijn 5-jarige dochter op van het station Almere Centrum. Ze was uit logeren geweest en werd door haar opa gebracht. Hij zou in de trein blijven zitten zodat hij gelijk weer terug kon zonder veel tijdverlies. Toen ik omhoog wilde naar het perron werd ik geweerd door een controleur. 'Meneer mag ik uw kaartje zien?' vroeg hij. Ik vertelde dat ik geen kaartje had en mijn dochter kwam ophalen.

'Dan mag ik u niet doorlaten', zei hij.
Ik vertelde het verhaal. 'Nee, meneer. Dat kan niet. Regels zijn regels.' Ik was enigszins verbaasd. Zou dat betekenen dat ik mijn dochter niet bij de trein zelf kon afhalen en dan maar alleen de trap af zou moeten laten gaan? En hoe moest het als ik een ouder iemand kwam ophalen die slecht ter been was, moeite had met uitstappen en die ik dan zou ophalen om hem te helpen bij de moeilijke stap uit de treinwagon?

'Regels zijn regels', zei de man. Ik had mazzel en kon mijn treinkaart laten zien waarmee ik altijd naar Amsterdam Zuid reis. Hij grapte nog dat ik op de datum moest letten. Wat hij niet zag dat onder de kaart die tot 28 februari geldig is, de volgende kaart al lag.

Ik laat mij niet verrassen door NS. Zeker, veiligheid is belangrijk. Maar begint veiligheid niet bij menselijkheid?

Geen opmerkingen: