04 februari 2011

Spelen en lezen in bibliotheek

Geen vrijmibo maar wel lekker in de bibliotheek. Hele kuddes middelbare scholieren veroverden vanmiddag de nieuwe bibliotheek van Almere. Ik verbaasde mij over de enorme toeloop van deze scholieren die druk in de weer waren in de Almeerse bibliotheek.

Ze lazen geen boek, waren voornamelijk bezig met elkaar. Een jongen stond met zijn neus tegen een stapel boeken van Khaled Hosseini gedrukt. Ik dacht eerste even dat hij de titels niet goed kon lezen. Daarna zag ik dat hij helemaal niet naar de boektitels las. Hij tuurde over de boeken heen in de richting van de roltrap die zo door de open boekenkast zichtbaar was. Daarna schoot hij overeind en keek de hoek om. Kort daarop holde hij weg en hoorde ik meiden gillen.


Ik kan me die speeldrift wel een beetje voorstellen. Toen ik een klein kereltje was ging ik met mijn moeder mee als ze schoonmaakte in de bibliotheek van Veenendaal. Daar had ik de hele bibliotheek voor mij alleen en ik vermaakte mij daar die uren door rond te fietsen op mijn driewieler. Ook pakte ik geregeld een boek uit de kast. Dan bladerde ik langs al die rijen letters die ik niet kon lezen, op zoek naar een plaatje. En dat kan ik nog altijd doen. Dan ga ik op de grond zitten bij een boekenkast en ga heerlijk zitten lezen.

1 opmerking:

Inge zei

Het is overduidelijk waar je je boekentic vandaan hebt. Het is je moeders' schuld ;-)