27 februari 2011

Wat was het weer toen ik geboren werd?

Zonsondergang boven Almere op 24 augustus 2010
Wat was het weer eigenlijk toen ik geboren werd? Zo hoorden wij op de verjaardag van mijn broer steevast mijn oma vertellen over het koude weer dat toen over Nederland trok. Het was zo koud en er lag zoveel sneeuw dat de treinen nauwelijks reden, vertelde ze erbij. Zelfs een taxi naar het ziekenhuis was niet te regelen. Zo glad was het.

Een mooi verhaal, maar vaak treedt na verloop van jaren de verdichting op. Een centimeter sneeuw verandert in een meter en mager nachtvorstje transformeert in een Siberische kou. Voor de feitelijke informatie hoef je niet meer bij je ouders of grootouders te zijn, want je kunt terecht op de prachtige website weatherspark.com. Typ de geboorteplaats, provincie en land in en je kunt jaren terug. Voor Nederland tot 1 januari 1973.

Twitter

Ik werd afgelopen week op deze werkelijk prachtige website geattendeerd via twitter. Het is een Walhalla voor de weerliefhebber en de weerhistoricus. Ook voor de feitenchecker een geweldige website. Want was het inderdaad zo koud bij die Elfstedentocht?

Zeer gedetailleerd weeroverzicht

Je krijgt dan zeer gedetailleerde informatie te zien, over de temperatuur, bewolking en neerslag elk uur van de dag. Zo zie ik dat bij mijn eerste afspraakje met @dingena72 inderdaad meer regen viel dan zonneschijn (14° en 3 van de 4 regendruppels). Toen mijn broer geboren werd vroor het inderdaad en viel er ook sneeuw, alleen leken de extremiteiten eerder enkele weken eerder te spreken rond de jaarwisseling van 1979.

Wat mijn eigen geboorte betreft, viel het op de dag zelf mee (21°C, bewolkt maar droog). In de weken voordat ik op de aarde kwam, was het heel heet, een heuse hittegolf met temperaturen tot 32° op 7 en 8 augustus. Ook hier klopte het verhaal dat mijn oma vertelde heel aardig, al zat het hoogtepunt van de hitte in de weken voor mijn geboorte.

Geen opmerkingen: