25 mei 2011

dagboekspoorwegen.nl is dagboek van forens

NS locomotief 1715 klaar voor vertrek vanaf Amsterdam Zuid

Wat was er eerder: de trein of de forens? De trein en de forens lijken nog het meest op een stel met een knipperlichtrelatie. Ze kunnen niet met elkaar maar ook niet zonder elkaar. Hoe prachtig vond ik het om de website dagboekspoorwegen.nl te vinden.

Op deze website schrijft forens Ronald Schilp zijn dagelijkse bevindingen op van het treinritje dat ik ook dagelijks maak. Hij stapt weliswaar op in Almere Muziekwijk, maar de situatie verschilt niet zoveel van de mijne.

Ik leerde de website al kennen nog voordat ik zelf dagelijks tot Amsterdam Zuid reed. Ik mocht nog een eindje doorrijden naar Den Haag. De frustratie verschilde niet minder. Vertraagde treinen, treinen die niet reden. Alles wat ik meemaak, maakt hij ook mee. En de frustratie om bevroren wissels, falende NS-bestuurders en uitgevallen treinen.

Het forenzen tussen Almere en Amsterdam is een heus avontuur en dat laat Ronald als geen ander zien. Bovendien geeft hij meer informatie, komt met voorstellen en volgt al het nieuws rond NS en Prorail op de voet. Waar ik slechts incidenteel een ergernis opteken, weet hij dagelijks een verhaal op te dissen over de situatie op het spoor.

Schilp doet dit eerlijk en kritisch. NS en Prorail zijn niet altijd fout en goede initiatieven krijgen de beloning die ze verdienen. Dat ze zo dun bezaaid zijn in de berichten, heeft een eenvoudige verklaring: positief nieuws rond de NS is er gewoon heel weinig. Te weinig, maar dat hoeft dagboekspoorwegen.nl niet te bewijzen. Hiervoor zijn NS en Prorail verantwoordelijk. En de minister natuurlijk.

 

Geen opmerkingen: