18 mei 2011

@slijterijmeisje en meisjevandeslijterij.nl

Ik ken slijterijmeisje zolang als ik twitter. Voordat ik twitterde kende ik alleen het meisje van de slijterij van Herman Finkers. Slijterijmeisje is net zo leuk. Misschien nog wel leuker, want ze bestaat echt en reageert soms echt op je tweets. Slijterijmeisje is geweldig.

Twitteren en business
Voor mij bewijst slijterijmeisje dat twitteren heus een business kan zijn. Ze zet het social medium in voor haar slijterij De vuurtoren. Ze gebruikt twitter zoals je twitter moet gebruiken: ze praat met haar klanten. Op deze manier zoekt ze de juiste wijn uit, maar kan ze ook inspelen op behoeftes van klanten.

Met behulp van twitter heeft ze de zogenaamde blijde doos ontwikkeld met niet-alcoholische dranken voor zwangere vrouwen of vrouwen die net een kind hebben gebaard. Ze heeft het pakket ontwikkeld door twitter in te zetten als marktonderzoek. Ook geeft ze via twitter allerlei wijnadviezen. Het inspireert zeker om haar te volgen. En je hoeft dan niet eens van wijn te houden.

Omrijwijnen
Met behulp van twitter is ze meer en meer haar verspreidingsgebied gaan uitbreiden. Ze levert in heel Nederland en ook het Belgisch taalgebied kan een graantje meepikken. Slijterijmeisje woont dichter bij Gent en Antwerpen dan Rotterdam. Haar wijnhandel De vuurtoren is gevestigd in Breskens en dat ligt in Zeeuws-Vlaanderen. De echte liefhebber rijdt ervoor om. De twitteraar kruipt achter zijn scherm en praat met de gastvrouw via twitter.

Boek
Het succes van haar zaken en tweets heeft Petra de Boevere beschreven in haar boek: Meisje van de slijterij. Daarin vertelt ze over haar activiteiten en hoe je social media daar effectief voor in kunt zetten. Je kunt het boek vergezeld met een fles wijn bestellen op haar website.

Genoeg reclame, want daar is deze blog niet voor. Het gaat er mij om dat slijterijmeisje meer is dan een wijnhandelaar. Ze combineert naar mijn oordeel zakelijk en privé heel erg goed. Ik denk dat social media alleen zo gebruikt kan worden. Een tweet van iemand die een telefoontje heeft gedaan met een klant, interesseert mij niet.

Sinterklaas
Wat voor mij groot nieuws was, is dat slijterijmeisje in januari – kort na de verschijning van haar boek – onthulde dat zij achter het twitteraccount van Sinterklaas @sintnicolaas zat. Heel even voelde ik mij weer kind.

Ook als kind kreeg ik eens in de gaten dat Sinterklaas helemaal niet bestond, maar een verklede man was. De Sinterklaas van twitter was Sinterklaas niet maar Slijterijmeisje zat achter het account verstopt. Heel inspirerend is het om haar verslag over haar ervaringen als Twinterklaas te lezen.

Geen opmerkingen: