08 mei 2011

Kale schapen en krijsende grutto's

image

Begint het voorjaar met bloesem, de zomer begint met kale schapen. Gisteren fietsten Doris en ik naar Almelo om gebak voor het verjaarspartijtje te halen. Onderweg kwamen we de ‘kale knikkers’ tegen.

Het voorjaar wordt razendsnel ingehaald door het mooie weer. Vogels hebben amper tijd om hun nestjes te beginnen. Vanmorgen bij het hardlopen vlogen 2 weidevogels om mij heen. De grutto kwam van ver over mij heen en krijste. Even later kwam zijn partner erbij en krijste mee.

Elkaar roepen
Aanvankelijk dacht ik dat ze elkaar riepen. Wat later ontdekte dat ze het op mij gemunt hadden. 1 van de grutto’s vloog vlak naast mij. Het dier leek mij elk moment bij de kladden te kunnen grijpen. Ik vreesde het ergste. De andere vogel vloog voor mij uit vlak over de weg.

Het enige dat je kan doen: doorhollen en doen alsof je neus bloedt. Ondertussen vlogen de dieren krijsend om mij heen. Blijkbaar was ik te dicht in de buurt van hun nest gekomen. De rust keerde 100 meter verderop.

Leuk die broedende weidevogels, maar ze kunnen je de schrik van je leven bezorgen.

 

Geen opmerkingen: