20 mei 2011

Goed nieuws voor doven en slechthorenden

Heel goed nieuws voor doven en slechthorenden: de muziek bij concerten gaat wat zachter. De geluidsnorm wordt strenger bij concerten. Het heeft even geduurd, maar na lang bakkeleien zijn de festivals eindelijk overstag. Het resultaat de volumeknop gaat wat meer naar beneden en er komt zelfs voorlichting over gehoorbeschadigingen.

Bij het journaal irriteerde een opmerking van een vertegenwoordiger van concertopodia en festivals mij wel. Volgens hem zouden de nationale hoorstichting hun muziek als een gevaar hebben benaderd en niet als muziek. ‘Wij benaderen muziek als iets waar je van kunt genieten.’ Natuurlijk moet je van muziek kunnen genieten. Maar ik heb gemerkt bij concerten en festivals dat juist dat hoge aantal decibels voor mij het genieten erg verdrong. Zeker als ik last kreeg van mijn oren.

Kanonhard
Ik vraag mij al heel lang af waarom de muziek bij populaire concerten altijd zo kanonhard moet. Voor mij moet het een streling voor het oor blijven en niet een marteling. Het verbaasd mij dat de muziek bij populaire concerten zo ontzettend hard staat. Alsof de stilte bestreden moet worden en muziek letterlijk om aandacht schreeuwt. Naar mijn oordeel staat dat juist het ‘iets waar je van kunt genieten’ enorm in de weg.

Herhaaldelijk bij concerten heb ik het verlangen gehad om oordoppen in te doen. Gewoon omdat het te hard is. Het vraagt daarom een radicale verandering van het publiek. In plaats van tegen elkaar te schreeuwen tijdens het concert, moeten ze gewoon stil blijven en genieten van de muziek. Dat is naar mijn oordeel een veel nettere behandeling van de muziek dan de volumeknop dan maar harder aan te zetten.

Onherstelbare schade
Bovendien de schade die het aan het gehoor oplevert, is onherstelbaar. Dan zou ik liever mijn hele leven genieten van zachtere muziek, dan heel kort van harde muziek. Dat besef kun je mensen niet meegeven. Ik heb steeds meer de neiging om iemand die keihard muziek draait op zijn walkman hierop aan te spreken.

Deze neiging is alleen maar groter geworden sinds ik weet dat mijn eigen dochter van 6 slechthorend is. En nee, het komt niet door te harde muziek. Je riskeert een grote handicap  door naar harde muziek te luisteren. Dat lijken veel (jeugdige) luisteraars zich niet te beseffen.

De 103 dB is nog heel erg hard. Te hard. Wat mij betreft mag die norm echt nog wel wat strenger. 103 dB zit tussen ‘zeer luid’ (100 dB) en ‘extreem luid’ (110 dB) in. Het laat zich vergelijken met: ‘Sneeuwblazer, helikopter op 30 m (100-105 dB), krachtige maaimachine, pauken, roffel op grote trom, F16A straaljager op 150 m hoogte’.

Geen opmerkingen: