17 mei 2011

Libelle zomerweek

Impressie van het einde van de eerste dag Libelle Zomerweek
Impressie van de eerste dag Libelle Zomerweek

Ik ben gek op de Libelle Zomerweek. Elk jaar kijk ik met bewondering naar het volle perron. De opbouw begint al weken voor het evenement, daarna overspoelen duizenden vrouwen het strand van Almere. Workshops in tenten en veel toiletpapier. Dat is wat trekt. Voor mij niet. Ik vraag mij altijd af wat zoveel mensen bezielt om met zovelen bij elkaar in een paar strandtenten te zitten. Ze komen weer voor de vijftiende keer naar het strand van Almere.

Lokale media willen doen geloven dat de opbouw slechts een kwestie van dagen is. Het strand is al meer dan 3 weken afgezet. Ik ren al die tijd langs schermen die elke vorm van uitzicht op het terrein ontnemen.

Leuk al die aandacht, maar wat zou het opleveren? De dames van de Libelle zomerweek stappen gewoon in de trein. Na een dag vol ontberingen in de tenten, gaan ze niet naar het centrum van Almere. Kortom, de zomerweek helpt alleen mee om Almere als naam op de kaart te zetten.

Al valt het met die naam ook tegen.

Zo sprak documentairemaker Michiel van Erp in een interview in #dwdd over Lelystad als locatie van de Libelle zomerweek. Hij gebruikte de beelden van de Libelle zomerweek voor zijn documentaire Pretpark Nederland. Huisvrouwen zouden volgens hem bereid zijn uren met een grote tas toiletrollen te lopen omdat het gratis is. Dat hij Lelystad als locatie aanduidde staat illustratief voor naamsbekendheid. Het draaide voor Van Erp niet om Almere, maar om de toiletrollen.

Geen opmerkingen: