04 mei 2011

Samenzang en klokken

Zoals bij meer websites die ik vaak bezoek, zou ik niet meer weten hoe ik op het youtube-kanaal van Dennis Wubs ben terechtgekomen. Waarschijnlijk zocht ik op een psalm en toen lootste de zoekmachine mij naar het videokanaal van de Groningse amateurorganist.

Het videokanaal van Dennis Wubs is inmiddels uitgegroeid tot een enorme verzameling van gemeentezangbegeleiding op historische orgels. Daarnaast beslaat een groot gedeelte van het youtube-kanaal opnames van klokken uit Nederland en Noordwest-Duitsland.

Elke zondag bespeelt hij wel een orgel in de provincie Groningen. Groningen bezit een ongekend aantal historische orgels van grote nationale en internationale waarde. Van deze instrumenten zijn veel cd-opnames door gerenommeerde organisten. Opnames van de wekelijkse gemeentezang in deze historische kerken zijn echter heel schaars.

Klokkenverzameling
Sinds 2007 onderhoudt Dennis Wubs zijn videokanaal waar inmiddels het accent op de klokkenverzameling is. Hij heeft momenteel ruim 2400 video’s geüpload. Dit enorme aantal wordt wekelijks aangevuld met nieuwe opnames. Ik schat dat van deze opnames ongeveer éénderde gemeentezangbegeleiding is.

Gedurende de jaren heeft Dennis Wubs zich goed ontwikkeld op orgelgebied. Hanteerde hij in het begin hoge tempi, met de jaren heeft hij een rustiger spel ontwikkeld. Het komt misschien een beetje egotripperig over, maar dat idee slaat snel om in bewondering. Dennis Wubs neemt zijn eigen spel op en deelt dit met de hele wereld. Dat levert veel luistergenot op voor mensen die ervan houden.

Sterke liefde voor psalmen
In de loop van de jaren heb ik mijn eigen voorkeuren ontwikkeld, met een sterke liefde voor de psalmen. Zo kan ik werkelijk genieten van de uitvoering van psalm 49 op het orgel van de Hervormde kerk in Zeerijp. Hij speelt de psalm in een rustig tempo en heeft een adembenemende registratie gekozen. De middentoon waarin het orgel gestemd is, maakt het tot een genot om naar te luisteren.

Geen slechte prestaties voor een amateurorganist. Dat kun je ondermeer ook halen uit de improvisatie op het Lohmanorgel van Farmsum (1829). Het is 1 van de weinige puur instrumentele uitvoeringen op het videokanaal van Dennis Wubs. Het accent ligt op gemeentezangbegeleiding.

Top 10
Een greep uit een paar mooie psalmen met begeleidingen:

Regelmatig komen er nieuwe opnames bij. Als de Groningse predikanten een beetje variëren in hun liederenkeuze, dan kan er een heel interessante database ontstaan.

Kapsel en korte broek
Het uitzicht op de organist op de video-opnames levert ook wel leuke taferelen op. Zo ontdek je door de jaren heen verschillende kapsels. Je ziet permanentjes en blonderingen voorbij komen. Op zonnige dagen neemt Dennis Wubs gewoon plaats achter het orgel in de korte broek. Moet kunnen, zeker als de samenzang goed klinkt. En die Groningers kunnen zingen.

Klokkenluider
De opnames van de klokken sloeg ik aanvankelijk over.  Tot ik op de bijzondere opnames van bijvoorbeeld Keulen – de grootste kerkklok ter wereld – stuitte. De klokken van de Utrechtse Dom. Of via Dennis Wubs hoorde ik het nieuwe plenum van de 9 klokken van de Bovenkerk in Kampen. Erg mooi om te horen.

Dennis Wubs is van beroep klokkenadviseur en heeft veel verstand van dit onderwerp. Zo heeft hij mij overtuigd dat de klokken die opgehangen zijn aan krukassen echt slechter klinken dan klokken die geluid worden via een rechte as.

 

Dit is de eerste blog in een serie waarin ik een bijzondere website of online kanaal bespreek. De serie verschijnt elke week op woensdag.

Geen opmerkingen: