10 mei 2011

Overzicht van boekenveilingen

Over een paar uurtjes begint in Leiden de boekenveiling van Burgersdijk & Niermans. Een boeiende veiling die vandaag om 13.30 uur start. Zo gaat er een deel van het boekenbezit van de vorig jaar overleden Rudy Kousebroek onder de hamer. De verzameling bestaat uit interessante uitgaven met persoonlijke boodschappen ondermeer van zijn Leidse vrienden Maarten Biesheuvel en Maarten ’t Hart.

Ik ben gek op boekenveilingen. Al heb ik er te weinig geld voor. Daarom doe ik sporadisch mee. Soms deed ik een goede vangst. Andere keren viel het resultaat een beetje tegen. Toch heb ik altijd heel dierbare herinneringen aan boekenveilingen. De meeste veilingen zijn 2 keer per jaar en vallen in het voorjaar (april/mei) en in het najaar (november).

Voor de liefhebber heb ik een overzichtje gemaakt van de belangrijkste boekenveilingen in Nederland. Aanvullingen en opmerkingen zijn van harte welkom.

PlaatsVeilinghuisData
AmsterdamAdamsmei, oktober
AmsterdamAmsterdam Book Auctionsmaart, juni, november
AmsterdamZwiggelaar Auctionsjuni, december
DiemenDe Elandfebruari, april, juni, november
DordrechtMakfebruari, april en november
Den HaagVan Stockum juni en november
HaarlemBubb Kuypermei, november
LeidenBurgersdijk & Niermansmei, november
UtrechtBeijersjuni, december

Geen opmerkingen: