03 oktober 2011

Nationale kringloopdag in Juttersdok

De bestemming kringloopwinkel Juttersdok

Al enige tijd aasde ik op een bezoekje aan de kringloopwinkel Juttersdok in Amsterdam. De winkel is gevestigd aan het Zeeburgerpad, een bedrijventerrein dat evenwijdig loopt aan de Zeeburgerdijk.

Zaterdag zag ik mijn kans schoon. In de middag stapte ik op de fiets voor een tochtje naar Amsterdam. Als ik het allemaal zou halen, kon ik ook eventjes Juttersdok aandoen. Natuurlijk vertrok ik veel te laat uit Almere. Om 13.30 uur terwijl ik om 18.00 uur weer terug moest zijn voor een eetafspraak.

De weg via de langeafstandroute naar Amsterdam is mooi en lelijk tegelijk. Ik schreef het gisteren op deze blog. Ik haalde uiteindelijk de kringloopwinkel Juttersdok. De winkel is gehuisvest in een mooi pand. De benedenverdieping is gereserveerd voor meubels. De bovenverdieping biedt ruimte aan boeken.

En dat zijn er niet weinig. Een eindeloze reeks boekenkasten begroette mij. Ze waren stuk voor stuk volgestouwd met boeken. De tijd dat ik er kon blijven in combinatie met mijn lichte fietstassen zorgden ervoor dat ik mij zou moeten beheersen. Dat voelde als een dreigement. Voor ik het wist had ik een flinke stapel boeken verzameld. Goede boeken ook. Zo vond ik van mijn treinreiziger Paul Theroux het boek Het drijvend koninkrijk. Hierin reist Theroux door Engeland. En je raadt al waarmee: per trein.

Daarnaast veel verleidingen zoals mooie uitgaven van Belcampo, Coenen en Márquez. Ik moest veel laten liggen vanwege de logistieke problemen die mij dat onderweg zou bezorgen. Maar een boekje als Een hartverscheurend verhaal van duizelingwekkende genialiteit van Dave Eggers kon ik niet laten liggen. Het vormde een merkwaardig contrast met mijn bezoek eerder zaterdagmorgen. De bibliotheek hield de halfjaarlijkse boekenverkoop, maar het aanbod bleef redelijk schraal.

Bij vertrek uit de kringloopwinkel Juttersdok wachtte mij een nieuwe verrassing. Er stond een rad van fortuin waaraan je mocht draaien. Er waren veel prijzen te winnen. Terwijl het rad voor mij draaide gaf een passant mij zijn prijs: een kortingsvoucher van 50 procent. Ik was ontzettend blij met deze prijs. Het rad had voor mij een grabbel in de grabbelton.

De tijd streek sneller voorbij dan de bedoeling was. Zodoende stapte ik te laat weer op de fiets om niet op tijd in Almere te zijn. Met een vertraging van 10 minuten schoof ik aan tafel bij het restaurant De Bergerie. Bezweet en nog helemaal vol van mijn fietsavontuur.

Bij thuiskomst bekeek ik nog eens goed de waardebon die ik van de passant gekregen had. Het rad van fortuin stond er ter gelegenheid van de nationale kringloopdag. Misschien dat mijn beeld van de Juttersdok daarmee een beetje gekleurd is. Ik vond het namelijk erg gezellig en gastvrij. Maar ik kan mij niet voorstellen dat het er op andere dagen niet leuk is.

Geen opmerkingen: