13 april 2012

Kauwtjes en Kauwboy

Bij het maken van de vlog over toekomstmuziek kon ik het niet laten de kauwtjes uit mijn dakgoot te filmen. De kraaiachtigen hebben een nest in de spouwmuur. Ze zitten er nog voor wij hier woonden. Ik dacht gelijk aan de film Kauwboy. Kauwboy gaat over de band die een jongen opbouwt met een kauw. Een film over vogels en jongens.

Als kind kwam ik eens een kauwboy tegen. Even later vloog er een kauw aan die op zijn schouder ging zitten. Ik vroeg me waarom die vogel dat deed. ‘Dat is mijn kauw. Hij is tam’, zei de jongen. Hij had hem van kleins af aan opgevoed en soms buurtte de vogel even bij hem langs.

Een jongensdroom zo’n band met een vogel. Deskundigen raden het af. Een kauw hoort in de vrije natuur en niet in huis. Dat is de boodschap van de film Kauwboy, maar ik twijfel of veel jongens zich iets van deze moraal aantrekken. Ik heb genoeg aan mijn kauwtjes in de dakgoot. Straks hoor ik de jongen weer piepen vanuit de spouwmuur.

De teaser van Kauwboy:

Geen opmerkingen: