07 april 2012

Breiwerk

wildbreien in Almere
Breiwerkje

De zaterdag slaat stil om zich heen. Het is schijn. De markt was overbevolkt. Bij de poelier stonden ze in de rij voor de konijnenrug, reebout en fazantfilet. Het lijkt wel of pasen kerst is geworden. Iedereen hamstert dat het een lieve lust is. De hoeveelheden voedsel die ze inkopen lijkt bedoeld om een maand te overleven in plaats van 2 dagen, waarvan ze de laatste veelal op snelweg en in winkelboulevard doorbrengen.

Ik fiets weer terug met 8 ons andijvie voor 1, 25 euro, een zakje appels en de pakken melk die ik elke week haal. De pinda’s schommelen warm in de fietstassen. Het ongevraagde plastic tasje beschermt ze. Alsof het papier niet genoeg is.

Dan gaan mijn ogen langs de lege fietsrekken. Ze zijn versierd met breiwerkjes. Het wild breien heeft ook in Almere toegeslagen. Zag ik de dames vorige week in de bibliotheek van Veenendaal in de weer met wildbreien. Hier hebben de kaboutertjes de wildbreiwerkjes om de palen gebonden. Lekker zacht voor de fietsen die er straks tegenaan drukken.

Aan de warme truien voor de stalen stangen hangen labels. Ik zie QR-codes op de kaartjes. Ze verraden dat het een actie is. Dat hoef ik niet te weten. Dit is mooi genoeg. Het maakt mijn dag een stuk vrolijker. Fluitend fiets ik terug naar huis.

Geen opmerkingen: