23 april 2012

Keizer Karelplein

image
Keizer Karelplein vanuit de nieuwe auto gezien

Bij de laatste rit naar Nijmegen was het onvermijdelijk: het Keizer Karelplein. Daarom volgden we nu netjes de borden en omzeilden het op de heen én terugrit. Geen Keizer Karelplein. Zo konden we ons nieuwe autootje de nodige kleerscheuren onthouden.

Het ging goed totdat ik op de terugweg het idee kreeg even langs de kringloopwinkel van Nijmegen te rijden. We hadden mooi het probleem vermeden en reden de binnenstad in op weg naar de Burchtstraat waar kringloopwinkel Het goed gevestigd is. De vorige keer hadden we de afslag gemist. Wat baalde ik. Een halve dag in de auto voor een bezoek aan het ziekenhuis en dan wil je terug nog even een verwennerij: de kringloopwinkel.

Nu stevenden we recht op de winkel af. Alle eenrichtingswegen wisten we in te zetten om ons doel te bereiken. Alleen moesten we nu nog een parkeerplek zien te vinden. Deze was onvindbaar. De parkeergarage Eiermarkt bood uitkomst. We daalden af het talud af dat ons de garage in bracht. Daar stond groot aangegeven: dagparkeren 10,75 euro. En daaronder: alleen dagparkeren.

Duidelijke taal. We moesten hier weg en ik signaalde naar de auto achter ons om te kunnen keren. Want 10,75 voor een halfuurtje neuzen in de kringloopwinkel vond ik echt teveel. De terugweg bood weinig alternatieven. We daalden af in de richting van de Waalkade. Niet de parkeerplaats die ik meende te zien. Het was ook de achterkant van een parkeergarage.

Zo reden we de Waalkade af. Geen enkele mogelijkheid hier te keren. Bij de kleine rotonde die ik naderde, wilde ik keren. Maar daar hing een groot verbodsbord. Alleen busverkeer mocht hier rijden. Zo stevenden we af op het noodlot: het Keizer Karelplein.

Geen kringloopwinkel, wel Keizer Karelplein. Ik mocht het verkeersplein voor driekwart nemen. En hoe simpel het eigenlijk is, bleek wel op het plein zelf. De stoplichten volgen, weten dat verkeer dat de rotonde op komt, voorrang heeft en ruimte zoeken op het moment dat je eraf moet.

Toch loop ik liever in een kringloopwinkel. Driemaal is scheepsrecht. Wie weet, krijg ik het de derde keer voor elkaar de kringloopwinkel Het goed echt te bezoeken. Ik hoop dat ze me dan verwelkomen met koffie en gebak.

Geen opmerkingen: