12 april 2012

#WOT - Toekomstmuziek

Geïnspireerd door het niet te overtreffen verhaal van Inge, doe ik vandaag ook mee aan de Writing On Thursday #WOT van blogger met-k.com. Toekomstmuziek staat vandaag centraal.

Een woord dat vooral oneigenlijk gebruikt wordt volgens het WNT. Het is een vertaling van het Duitse ‘Zukunftsmusik’ en refereert naar de muziek van Wagner. Muziek voor de toekomst zou deze Duitse componist hebben geschreven. Iets waar onze kinderen ook nog wat aan hebben.

Ik maak maar van de gelegenheid gebruik een bekentenis te doen: ik fluit met de vogels. ’s Avonds hang ik uit het raam en imiteer de fluit van een merel. Soms klinkt de melodie op die ik fluit. Het is een merel die vorig jaar een liedje van mij immiteerde. Ik ben hem even kwijt geweest, maar sinds een maand maakt hij mij ’s morgens wakker met zijn fluitje.

De componist Olivier Messiaen zag toekomstmuziek in het fluiten van de vogels. Hij inspireerde zijn muziek op de zang van vogels. In zijn minst toegankelijke orgelwerk Livre d’orgue uit 1951 heet zelfs een deel Chants d’oiseaux , vogelzang. Het zingen van de vogels is toekomstmuziek.

Bekijk ook mijn vlog:

Geen opmerkingen: