03 november 2012

Uitstappen

Ze tuurde op haar mobieltje. Achter haar trok het polderlandschap voorbij. De schapen, de koeien en het donkere gras. De slootjes vormden zulke mooie haakse lijnen met de rijrichting van de trein.

Tegenover haar zat een ander meisje. Ze had een laptop op schoot liggen. Aan de achterkant lichtte een appel op waaruit een hap genomen was. Ik moest denken aan de foto die ik op facebook zag waarbij een Afrikaan zijn Apple-laptop aan de buitenwereld liet zien. Achterop de laptop hing een echte appel vast waaruit een hap was gehaald. De appel was vastgeklemd met een opzichtig stuk postbode-elastiek.

Het meisje tuurde naar haar laptop, of Macbook zoals Apple ze noemt. In haar hand hield ze een iPhone omhoog. Ook met een appel achterop. Ze liet haar duim over het scherm glijden en typte met de andere hand op haar Macbook.

Het andere meisje had geen appel achterop haar mobieltje. Zij hield een smartphone in haar hand waar omheen een roze beschermhoesje zat. Er was ruimte uitgespaard voor het oog van de camera en een andere uitsparing zat erin.

De trein reed bij Muiderberg toen ze haar roze mobieltje tegen haar oor legde. ‘Nee, we gaan zo de brug over’, zei ze. Daarna was het even stil. De trein klom omhoog en ging de brug over. ‘Weet ik veel wanneer ik in Almere ben. Ik stap in Almere Muziekwijk uit.’ Het was weer even stil.

De trein raasde Almere Poort binnen. ‘Dat moet ik even vragen’, zei ze. ‘Meneer’, vroeg ze mij. ‘Weet u hoe lang het duurt voor we in Almere Muziekwijk zijn?’ ‘Dat is nog een paar minuten’, antwoordde ik. ‘Een paar minuten’, herhaalde ze door de telefoon. Het was weer even stil. ‘Weet ik veel hoe je er moet komen, tik Almere Muziekwijk in je Tomtom. Hij werkt ook op stations hoor.’

Ze liet het toestel los van haar oor. Haar duim gleed over het scherm. De trein minderde vaart. Almere Muziekwijk. Ze trok haar jas aan en stond op. Ze knikte me nog even toe voor ze door de klapdeur wegliep. Het meisje tegenover haar keek even op en dook weer in het scherm van haar Macbook. Terwijl haar vingers over het scherm van de iPhone gleden. Alleen het appeltje op haar Macbook knipperde even.

Geen opmerkingen: