13 juli 2013

Tegenpolen

image
Bloeiende wilde braam. Mooie bloemen, maar de doorns zijn venijnig.

Hij is groot. Ik ben klein naast hem. Als hij op de roltrap een trede lager staat, valt mij op hoeveel groter hij is. We zijn elkaars tegenpolen. Ik verslind boeken; hij kent alle films. Ik ben gek op klassieke muziek; hij is dol op popmuziek.

‘Jullie lijken helemaal niet op elkaar’, zei Inge toen ik vertelde over de afspraak. Maar ik word juist erg getriggerd door een tegenpool. Gelijkgestemden komen niet verder. Juist het verschil zorgt voor de alliantie, het samenwerken.

Zo pratend over werk, belastingdienst, universiteit, overheid, bedrijfsleven, liefde, geloof, kinderen, ouder zijn en de anonimiteit van de stad. In de verwerking van al het gesprokene kwam ik op een lijst met tegenstellingen.

Ze allemaal op één of andere manier aan de orde geweest in ons gesprek. Het is een weergave in de vorm van een lijstje met trefwoorden. Voer om een volgend gesprek mee voort te zetten. Soms laat de tegenstelling juist de overeenkomst zien.

Lijst met tegenstellingen

open – gesloten
routine – vrijheid
loslaten – vastbijten
wantrouwen – vertrouwen
zeker – onzeker
structuur – chaos
woord – beeld
verstoppen – laten zien
lezen – kijken
ontwerpen – organiseren
prikkelbaar – knuffelbaar
gevoel – verstand
groot – klein
behaard – kaal
koppig – meegaand
stoer – teer
geheimzinnig – open boek
sterk – slim
anoniem – openlijk
bekend – onbekend
boos – blij
gelukkig – ongelukkig
meewerken – tegenwerken
conflict – samenwerken
leiding geven – onderdanigheid
gehoorzaam – ongehoorzaamheid
eigenwijs – meegaand
liefde – haat
negeren – aandacht geven
attent – vergeten
ontkennen – bevestigen
ouder – kind
werk – privé
drukte – rust
energie – uitgeput
denken – doen

Een mooie lijst met allemaal woorden die het overwegen waard zijn. Sommige woorden vatte ons allebei samen. Andere woorden duidden juist op de tegenstelling. Daar ligt de kracht. Daar kun je elkaar aanvullen, leren van elkaar en helpen. Of zoals Hegel het noemde: these – antithese – synthese.

Geen opmerkingen: