19 juli 2013

Goeroe - volg Nescio - #WOT

image

Ik heb een goeroe nodig die me aanmoedigt: waarom zou ik ver van huis de schoonheid moeten zoeken? Bij de kringloopwinkel van Enkhuizen kocht ik een leesexemplaar van Nescio’s Natuurdagboek. Ik heb al weleens delen uit het boek gelezen, maar wil nu concreet op pad en al lezend het landschap rond Amsterdam leren kennen.

Wat Paul Theroux doet voor treinreizen over heel de wereld, dat doet Nescio in het klein. De ondernemer die in het weekend op pad gaat naar Muiden, Weesp, Ouderkerk aan de Amstel, Loenen aan de Vecht en Vreeland. Het Natuurdagboek zit vol met dit soort uitjes. Hij gaat zeker geregeld verder naar Groningen of Noord-Brabant, maar de kern van het boek bestaat uit ritten in de directe omgeving van Amsterdam. Dan gaat hij met de bus naar Muiden of fietst vanuit zijn woonplaats naar Abcoude.

Allemaal op fietsafstand van mij thuis. Het weer is aantrekkelijk met de zon en het briesje. Daarom fiets ik een stevig rondje, geïnspireerd op Nescio’s zwerftochten door dit deel van Noord-Holland. Ik rij eerst naar de flessenhals: de Hollandse brug. Het is wel jammer dat een rondje pas begonnen kan worden als je weer op de oude wal bent. Zo moet ik zeker 6 kilometer fietsen voordat ik een fietsdoel kan kiezen.

Ik fiets naar Amsterdam via Muiderberg en Muiden. Ik zie dat de dijkwoning waar je bijna doorheen rijdt van Muiderberg naar Muiden, te koop staat. Snel kijk ik om en zie ik dat achter het huis een indrukwekkende plantenkas staat. Zo eentje die ik dinsdag nog in het Zuiderzeemuseum zag staan, met een stenen onderkant en houten frame. Na een kilometer of 20 fiets ik de stad in. Snel bezoek ik mijn geliefde kringloopwinkel Juttersdok. Boeken kopen gaat vandaag niet makkelijk. Een harde housedreun vult de ruimte en leidt teveel af van de boektitels.

image

Ik fiets door naar de plekken waar ik normaal altijd alleen wandelend of per tram kom. Afstanden krijgen een heel andere dimensie. Voor het Scheepvaartsmuseum maak ik een foto van mijzelf. Vele zullen volgen op toeristische plekjes. Ik fiets langs het Centraal Station over het Damrak naar de Dam om vandaar door te rijden naar het Vondelpark.

Wat zijn het in wezen korte afstanden. Niet alles is in Amsterdam op loopafstand, maar fietsafstand is een heel stuk beter te doen. Al moet je uitkijken voor de drommen toeristen die onwennig een rondje Amsterdam op de fiets doen. Ze slingeren alle kanten uit, rijden links of fietsen over de volle breedte. Om onderweg abrupt met de hele rij te stoppen en al het fietsend verkeer de verdere rit te beletten.

In het Vondelpark eet ik een broodje op een bankje in de schaduw. De fietssnelheden wisselen hier op alle mogelijke wijzen. Bovendien krioelen de Duitsers met brede kinderwagens en hippe moeders met bakfietsen door het park. Ik smul van mijn boterhammen. Naast mij gaat een Duitse moeder zitten met haar kind. De vader blijft staan met de kinderwagen en rijdt het ding zenuwachtig heen en weer.

image

Dan rij ik het park over de volle lengte door. Het is een smal park en aan het einde is ergens in de Baarsjes een andere kringloopwinkel. Het ligt daar prachtig aan het water. Een bundel fietsen markeert de plaats van de winkel. Ik ben er best een beetje zenuwachtig. Voor mijn fiets heb ik namelijk niet een losse ketting bij mij en in Amsterdam lijkt het zo’n beetje een keurmerk.

Alle fietsen die waar dan ook staan, zitten vastgeklonken aan een extra ketting met hangslot. Ik vermoed dat de andere fietsen zonder extra ketting gestolen zijn. Daarom vrees ik dat mijn fiets snel meegenomen wordt terwijl ik met mijn neus in de boeken zit.

De vrees blijkt ongegrond. De fietsen voor deze kringloopwinkel zijn geen van alle vastgeklonken aan een kettingslot. Ik vind een flinke stapel bloemlezingen: Coster en de Spiegel in een derde druk die ik nog niet heb. En kan mijn geluk niet op met de laatste Dickens uit de reeks van Spectrum. Mijn geluk kan niet op.

image
De plaatsen die Nescio regelmatig aandoet in zijn Natuurdagboek.

Helaas niet de boeken van Paul Theroux die ik nog mis. Er liggen nog genoeg ongelezen boeken van die andere goeroe in mijn boekenkast. Gauw weer verder, voordat een dief mijn fiets ‘leent’. Ik ben benieuwd naar de ervaringen aan de Zuidkant van Amsterdam, de wereld van Nescio.

Lees mijn ervaringen bij het Haarlemmermeerstation

Geen opmerkingen: