16 januari 2014

Denkbeeldige kat

image

Hoofdpersoon en ik-verteller Benjamin Constable denkt in De drie levens van Tomomi Ishikawa dat zijn vriendin Tomomi Ishikawa zelfmoord heeft gepleegd. In zijn gedachten is zij dood. Zelf trekt hij gedurende het verhaal op met een denkbeeldige kat. Het dier vergezelt hem bij belangrijke momenten en helpt hem bij de zoektocht naar de verhalen van zijn vriendin Tomomi of Vlinder.

In New York wordt Ben Constable geholpen door Beatrice. Hij vertelt haar van zijn kat die niet uitsluitend door de wetten der natuur wordt geregeerd. Het is een denkbeeldige kat en niemand weet ervan.

‘Hij is niet echt van mij. Hij komt af en toe aanzetten en blijft dan een poosje rondhangen.’ (166)

De kat speelt al vanaf het begin van het verhaal een rol. Hij druppelt geleidelijk het verhaal in en laat zich – als een echte kat – niet echt inpalmen door de lezer. Hij is alweer verdwenen voor hij goed in beeld is.

De kat met de veelzegggende naam Kat geeft de ik-verteller wel iedere keer net dat ene zetje dat hij nodig heeft. Zo loopt hij voorop om het huis van Tomomi in te lopen en bij het einde leidt hij Benjamin Constable door de onderaardse gangen van Parijs.

Bij het metrostation laat hij hem in de steek om pas veel later weer op te duiken op precies dezelfde plek:

Kat dook op en gaf kopjes tegen mijn scheenbeen, waarna hij op de vloer, half over mijn tenen, ging liggen slapen. Het was fijn hem te zien. (300)

Zo vormt Kat de leidraad door het verhaal. En leidt niet alleen de verteller, maar ook de lezer. Een trooster en redder tegelijk. Een een verteller, want de fantasie overwint uiteindelijk altijd.

Een perfecte dag voor literatuur

Dit is mijn tweede bijdrage over De drie levens van Tomomi Ishikawa van Benjamin Constable (vert. Tjadine Stheeman) bij Een perfecte dag voor literatuur van notjustanybook.nlLees de bijdragen van anderen in de reacties.

Lees ook de andere vier blogs over dit boeiende boek:

Geen opmerkingen: