18 januari 2014

Ondergronds Parijs

image

Niet alleen Rome verbergt een complete stad onder de grond, ook in Parijs ligt een enorm gangenstelsel verborgen in de bodem. Dit ondergrondse netwerk aan gangen en crypten speelt een belangrijke rol in Benjamin Constables roman De drie levens van Tomomi Ishikawa.

Het ondergrondse gangenstelsel vormt uiteindelijk het toevluchtsoord van de roman. Ze zijn grotendeels afgesloten. De gangen waren aanvankelijk de steengroeven waar de stad van gebouwd werd. De steengroeven zorgden er ook voor dat de grond onder de huizen instabiel werd. Daarom zijn veel gangen afgesloten of volgestort met puin.

Geheime locaties

Deze locaties maken de De drie levens van Tomomi Ishikawa nog meer de moeite van het lezen waard. Ik ben gek op die geheimzinnige plekken van een stad die iedereen meent te kennen. Benjamin Constable is op zoek naar de plaatsen die niemand kent. Zoals de vele tuinen die de stad verbergt en de ondergrondse stad. Hij brengt zo de bekende metro in verbinding met het onbekende, het gangenstelsel onder de beroemde stad.

De onbekende stad zorgt ook voor spanning als hij er aan het einde van de roman door de ‘oude steengroeven’ van Parijs zwerft:

Er klopte iets niet. Ik wilde liever alleen zijn. Ik weet niet wat ik had gedacht hierbeneden aan te treffen, maar in ieder geval niet dit. Ik begon zwaar te ademenen, alsof ik met iets inspannends bezig was. Ik was niet bang. (270)

Door te zeggen dat hij niet bang is, maakt hij de lezer juist bang. De ondergrondse gangen boordevol splitsingen en kruisingen maken het verhaal nog spannender. Het ondergrondse Parijs als veilige cocon waar het bij nader inzien helemaal niet zo veilig is.

Een perfecte dag voor literatuur

Dit is mijn bijdrage over De drie levens van Tomomi Ishikawa van Benjamin Constable (vert. Tjadine Stheeman) bij Een perfecte dag voor literatuur van notjustanybook.nlLees de bijdragen van anderen in de reacties.

Lees ook de andere vier blogs over dit boeiende boek:

Geen opmerkingen: