17 oktober 2014

Smullen van zinnen

20141013_214230Ik geniet van de zinnen in Sanne van Hassels Hier blijf ik. Kort en krachtig. Ze geven de verhalen de melancholische ondertoon. Het is vaak een zin die de kracht geeft aan het verhaal. Zoals de jongen die zo van pony’s hield, maar de weilanden waar ze stonden zijn verdwenen. De pony die hij elke dag een knuffel gaf en z’n wang tegen de warme hals legt. Dan volgt de zin:

Toen hij ging studeren, had hij haar geen gedag gezegd. (42)

Mij grijpt zo’n zin bij de kladden en geeft alle richting aan het verhaal. De verhalen van Sanneke van Hasselt verrassen zo voortdurend. Net als in het laatste verhaal, waarin Geertje naar een plek gaat waar je onbelemmerd onder de vrije hemel kan staan. Het ligt langs de metrolijn.

Ze bestelt de taxi van Vervoer op Maat. Zonder dat iemand het weet, staat ze daar.

Niemand wist dat ze hier was, de kinderen zouden wát kwaad worden als ze hoorden dat ze ertussenuit was geknepen. Hoog in de lucht zweefde een luchtballon. Even was het of hij recht boven haar bleef hangen. Ze onderdrukte de neiging om te zwaaien. (186)

Hier vermengt het verhaal zich op een prachtige manier met de foto. De combinatie van de leegte, het metroviaduct op de achtergrond en de vrouw die daar staat. Het geeft het verhaal extra lucht.

Het is misschien een andere manier van verhalen vertellen. Vaak grenst het ook aan een korte schets of een column. Sanneke van Hassel vertelt het verhaal van de stad in haar verhalenbundel. De foto’s dragen de onderwerpen aan en ze weet het beeld op een mooie manier te combineren met het verhaal dat ze vertelt. Zo ontstaat een boek dat ontzettend mooi en leuk is om te lezen.

Een perfecte dag voor literatuur

Dit is mijn tweede bijdrage over Sanneke van Hassels verhalenbundel Hier blijf ik. We lezen dit boek vandaag bij Een perfecte dag voor literatuur van notjustanybook.nl. Lees de bijdragen van anderen in de reacties.

Lees ook mijn bespreking van Hier blijf ik op Litnet

Sanneke van Hasselt: Hier blijf ik. Amsterdam/Rotterdam: De Bezige Bij & De Kracht van Rotterdam, 2014. ISBN 987 90 234 8775 3. Prijs: € 19,90. 192 pagina’s.

Geen opmerkingen: