09 oktober 2014

Vereenvoudigen - #WoT

20141008_184303Vereenvoudigen (overg.; vereenvoudigde, h. vereenvoudigd), eenvoudiger, minder ingewikkeld, gemakkelijker maken: dat vereenvoudigt de zaak; de vereenvoudigde spelling; het bestuur, een berekening vereenvoudigen; een breuk vereenvoudigen, teller en noemer door hun grootste gemene deler delen.

Vorige week lanceerde het Nederlands Bijbelgenootschap een nieuwe bijbelvertaling: een bijbel in heldere en eenvoudige taal. De vertalers putten uit een woordenschat van ongeveer 4.000 woorden, hanteren korte zinnen en proberen ingewikkelde metaforen te vereenvoudigen.

Veel vaststaande bijbelse begrippen verdwenen. Gelijkenissen zijn voorbeelden geworden, de ark is veranderd in een heilige kist, net als de tabernakel die de naam heilige tent kreeg. Allemaal wijzigingen die het verhaal duidelijker en helderder op de lezer over moeten brengen.

Een bijbel voor laaggeletterden, las ik op facebook. De conclusie is in mijn ogen te snel getrokken. Waarom zouden alleen laaggeletterden baat hebben bij een eenvoudiger bijbel. Bovendien schat ik in dat de gemiddelde laaggeletterde buitengewoon veel moeite zal hebben met deze bijbelvertaling. De bijbel is in de nieuwe vertaling vooral toegankelijk geworden voor een bredere groep mensen.

Het brengt mij tot vraag of als je iets vereenvoudigt, het ook simpeler maakt. De bijbel in de nieuwe vertaling is toegankelijker voor jongeren, mensen die niet met de bijbel zijn opgegroeid en mensen die wat meer moeite hebben met lezen.

Als journalist bij de krant schreef ik voor de gemiddelde lezer. We hanteerden de norm dat de lezer een opleiding had op het niveau van de derde klas Mavo. In die stijl schrijf je zinnen niet langer dan 15 woorden en probeer je complexe zinnen met veel bijzinnen te vermijden.

In mijn beleving betekent vereenvoudigen juist een enorme verbetering. Juist het minimalisme zoals bijvoorbeeld Steve Jobs predikte, biedt ongekende mogelijkheden. Less is more. Zou dat voor taal ook niet gelden? Of kunst?

Mijn eerste indruk van de nieuwe bijbelvertaling is juist dat minder, meer is. Het lijkt of de bijbel schoongepoetst van moeilijke woorden, ingewikkelde zinnen en complexe vergelijkingen veel duidelijker is.

Wat is jouw ervaring met vereenvoudigen? Helpt het om een tekst in te korten, te ontdoen van woorden? Hoe doe je dat met je blog, herschrijf je je tekst of kom je daar pas later aan toe? Of maakt juist het langer maken van je tekst, aanvullen van zinnen om de tekst beter op lezer te laten overkomen?

#WoT

Bij de #WoT schrijven bloggers over een woord. Elke donderdag verschijnt een nieuw woord waarover je kunt bloggen. Deelname is geheel vrijblijvend. Plaats een reactie onder dit bericht waarin je het linkje plaatst naar je blog. De #WoT is opgezet door @metkcom en daarna door @webpixelqueen overgenomen. Vanaf september 2014 hou ik het stokje in mijn hand. Schrijf vandaag mee over het woord ‘vereenvoudigen’.

Geen opmerkingen: