14 maart 2011

1 boutjes (kip) op een boodschappenbriefje

Boodschappenbriefje met 1 boutjes (kip)

Het heeft, vermoed ik, te maken met mijn nieuwgierige geest. Ik zag het briefje liggen en moest het onmiddellijk oppakken. Het was keurig opgevouwen, een beetje weggestopt lag het tussen de bosjes. Het was droog weer, dus ik kon het rustig oppakken en uitvouwen. De wereld van het boodschappenbriefje toonde zich.

Het briefje heb ik uitgevouwen. Het is de achterkant van een enveloppe, omgekeerd en gedeeltelijk afgescheurd. Bij het openvouwen toonde zich de volgende tekst:

  • brood + beleg
  • koffie melk
  • houdbare melk
  • boter
  • fris (sap)
  • Sinaasappels
  • 1 pak suiker
  • 1 boutjes (kip)
  • chloor
  • Vicks Siroop
  • Soda Water

Het is een mooi handgeschreven stukje tekst. Over de vicks siroop zou je een discussie kunnen beginnen of het er werkelijk staat. Je kunt er ook iets met ‘snoep’ in het tweede woord bedenken. Het eerste deel is eveneens moeilijk leesbaar, maar ik heb het nog eens zeer zorgvuldig bekeken. Ik lees er duidelijk vicks in. Het is een siroop tegen de hoest, verkrijgbaar bij de drogisterij.

Dit lijstje is een duidelijk voorbeeld van een boodschappenlijstje dat iemand voor zichzelf heeft opgeschreven. Een boodschappenlijst dat je zelf schrijft, bestaat uit geheugensteuntjes. ‘O ja’-tjes. Dat moet ik niet vergeten. ‘[B]rood + beleg’ is er zo eentje. Een vrouw die haar man instrueert zal het nader specificeren. Want wat is beleg? Hagelslag, pindakaas, een stukje kaas, cervelaatworst, smeerkaas een plakje brie? De onnozele man die instructies krijgt opgelegd, kan er geen chocolade van maken.

1 boutjes (kip)
Het leukste van deze lijst zijn de ‘1 boutjes (kip)’, de kippenboutjes. Hoe moet je dit opvatten? Je zou vermoeden dat de schrijfster van dit stukje tekst eerst iets anders had willen schrijven. Want zoveel is voor mij wel duidelijk. Degene die dit briefje heeft opgesteld is een oudere vrouw, die mooi heeft leren schoonschrijven. Ergens is de klad ingekomen, omdat de letters niet altijd even consequent worden geschreven.

Het is net als met autorijden. Je wordt met de jaren slordiger. Als je maar blijft opletten. En dat laat dit briefje heel duidelijk zien: de tekst is zorgvuldig genoeg gebleven. Zonder spelfouten, met als enige discussiepunt het losgeschreven ‘koffie melk’. Maar daar is het een boodschappenbriefje voor.

Ik schreef dit blogje voor boodschappenbriefjes.blogspot.com van Tefke, maar gastblogs passen niet in het format. Daarom staat het hier. Gelukkig heeft Tefke me beloofd een eigen psychoanalyse van dit briefje te geven. Ik ben heel nieuwsgierig, maar daarvoor heb ik ook een nieuwsgierige geest.

Update (18-03-2011)
Vandaag schreef boodschappenpsychologe Tefke haar visie op de verknipte boutjes kip. Lees briefje #093: Verknipt op boodschappenbriefjes.blogspot.com

Geen opmerkingen: