01 maart 2011

Daar is hij dan: hendrik-jandewit.nl

Ik ben over en verwelkom je nu op mijn eigen site: www.hendrik-jandewit.nl. De laatste hobbel die genomen moest worden en waar ik me het meeste zorgen over maakte, was de trouwe bezoeker van mijn oude webstek: hendrik-jandewit.blogspot.com. Al die mensen die deze website in hun favorieten hadden ingesteld, zou ik in een oogwenk verliezen.

Ik had de drama's in het hoofd van grote nieuwssites als ad.nl die bij de migratie naar een nieuwe website alle links naar hun oude artikelen waren kwijtgeraakt. Onbereikbaar geworden voor zoekmachines en vooral bezoekers. Een jarenlang verworven positie op het www zou dan binnen enkele minuten zijn verdwenen.

De problemen besprak ik gisteravond op #blogpraat. Ik schreef er een blogje over en de laatste hobbel werd overtuigend weggenomen. Het heet een redirect, code 301. Google houdt van deze code. Content kun je op een eenvoudige manier doorsluizen van een oude plek naar een nieuwe plek. Het kost een momentje laadtijd, maar dan komt de bezoeker via de link of de zoekmachine gewoon op de nieuwe plaats uit.

Je moet daarvoor 2 handelingen verrichten:

  1. Exporteer de oude website naar de nieuwe plek.
    Via het huidige cms wordpress gaat dat heel eenvoudig door een zogeheten plugin. Je hoeft alleen maar de plugin - in dit geval blogger importer - te installeren en enkele stappen doorlopen. Daarna geef je wordpress toegang tot je oude blog via een inlog. Tot slot geef je een akkoord om de content over te zetten naar de nieuwe webstek. En aanschouw het wonder: 1446 artikelen staan nu online op een nieuwe plek.
  2. Maak de redirect aan op de oude website.
    Dit is bijna net zo eenvoudig als de eerste stap: je installeert weer een plugin - in dit geval Blogger To Wordpress Redirection -. Dan geef je de oude website op waar de bezoeker terechtkomt via de zoekopdracht of favorietenlijst in zijn browser. Vervolgens krijg je via je plugin een code die je op je oude website plaatst. In blogger werkt dat heel eenvoudig via het template. Je verwijdert het hele template, alle artikelen veranderen in links naar de nieuwe website.

En dan werkt je nieuwe website op de links van de oude. Ik ben onwijs trots op deze actie, want nu kan ik eindelijk vanaf de nieuwe plaats opereren. Google zal snel genoeg de nieuwe plaats indexeren via de redirect. Het schijnt dat Google gek is op deze 301's waardoor de ranking niet extreem zal zakken. Dit was namelijk nog een angst van mij en die is met deze actie weggenomen.

Iedereen is overigens waanzinnig enthousiast over Wordpress. Het systeem wordt de hemel in geprezen door menig blogger. Dat haal ik wel uit de vele tweets die ik over dit onderwerp voorbij zie komen en ook de vele blogs die erover geschreven zijn. De slag met Joomla heeft Wordpress zeker gewonnen en dat is naar mijn eerste indruk vooral vanwege de enorme hoeveelheid plugins. Maar daarover later zeker meer...

Geen opmerkingen: