22 maart 2011

Verbreden verbindingen Almere kost niet alleen geld

Een prachtig besluit natuurlijk van de minister om alle aandacht uit te laten gaan naar de verbinding tussen Almere, Amsterdam en Schiphol. Muziek in de oren van de reiziger die nu uitermate traag voortkabbelt in de file. Of dagelijks als sardientjes in een blik staat samengeperst in een overvolle trein. Goed nieuws maar het heeft concreet aardig wat voeten in de aarde.

Verbreding van bestaande wegen betekent namelijk een flinke overlast voor het huidige verkeer. Het is nu al als Almeerder geregeld een crime om in het weekend te reizen. Dat geldt voor zowel de automobilist als de treinreiziger.

Afgelopen weekend reden er geen treinen tussen Naarden-Bussum en Hilversum. Komend weekend ligt het treinverkeer stil tussen Almere Oostvaarders, Weesp en Naarden-Bussum. Tot overmaat van ramp heeft Rijkswaterstaat beloofd dat de komende weken tussen Diemen en Watergraafsmeer en tussen Muiderberg en Eemnes wordt gewerkt.

Kortom, je moet de komende jaren wel iets overhebben om de mobiliteit tussen Almere, Amsterdam en Schiphol te zien verbeteren. Je kunt in 2020 dan misschien wel 80 kilometer per uur rijden, terwijl dat nu 50 is. Maar het kan betekenen dat je tot die tijd 40 of 30 kilometer per uur voortkruipt om die 80 van straks mogelijk te maken.

Voor elke droom moet je ook iets inleveren. In dit geval is dat tijd, snelheid en frustratie. Een andere, veel duurdere oplossing, is natuurlijk een nieuwe verbinding. Maar daarover blijft het vooralsnog heel stil.

Geen opmerkingen: