26 maart 2011

Bij AH servicebalie krijg je alleen geld terug met bon

Daar sta je dan op zaterdagmorgen met een zak hondenvoer in de hand bij de servicebalie van Albert Heijn. Ik was er vanmorgen speciaal voor teruggereden. Verdorie, dacht ik. Laat ik naar die leuke supermarkt moeten en uitgerekend die zak met hondenvoer vergeten.

Zo kon ik het bij de bibliotheek opgekochte afgeschreven boek van Tonke Dragt: De Zevensprong, snel thuis brengen en de zak senior hondenvoer richting Albert Heijn meenemen. Ik zette de zak op de toonbank. Nog voor hij goed stond, vertelde dat ik die zak 2 weken geleden gekocht had en mijn hond nu dood was.

De dame keek me aan met een blik van ‘ach val dood met je verhalen over een dode hond.’ In plaats van medeleven te tonen, vroeg de dame gelijk naar de kassabon. ‘Die heb ik niet’, zei ik resoluut. Een kassabon van een artikel die ik 2 weken eerder gekocht had, ontbreekt in mijn administratie.

‘Kunt u niet iets met mijn Bonuskaart?’ vroeg ik haar. Ze schudde haar hoofd nog voor ik de portemonnee tevoorschijn had getoverd. Ze registreren daar alles mee bij die Albert Heijn en dan kunnen ze op een of andere manier niet uittuffen dat ik daar 2 weken geleden die zak met Albert Heijn huismerk brokken voor de senior hond kocht. ‘Het gaat mij niet om het geld’, zei ik. ‘Maar wat moet ik met zo’n, niet aangebroken zak brokken?’

De vrouw was niet geïnteresseerd in mijn verhaal. Ze wilde 1 ding, spraken haar ogen heel dreigend: de b-o-n! ‘Zonder bon kan ik het artikel niet innemen’, zei ze streng erbij. Ach mens, stik. Dacht ik. Mijn portemonnee in de aanslag, zag ik een bonnetje uit het leer steken waar bij normale mensen bankbiljetten horen te zitten. Ik trok het omhoog, vouwde het open en zag ineens ‘AH Brokken’ staan op het lijstje.

‘Nou dat is toevallig zeg’, zei ik. ‘Hier is uw bonnetje.’ En ik gaf haar het vodje dat zo toevallig en als geroepen uit mijn portemonnee kwam. Ze pakte het mokkend aan en keek me met een nog woestere blik aan. ‘Wilt u het bonnetje terug?’ vroeg ze. Ik schudde mijn hoofd, maar terwijl ik het deed, bedacht ik mij. ‘Ja, geeft u het maar. Voor als ik onverhoopt nog iets heb gekocht dat terug moet.’ Ze gaf me een nog venijniger blik terug.

Heerlijk zo’n winkel met een servicebalie waar de klantvriendelijkheid en meelevendheid boven alles staat! Als je maar een bon bij je hebt.

Geen opmerkingen: