De tegenvallende resultaten van de boekenweek, wijt de boekhandel aan het mooie weer. Een beetje zonneschijn zorgt voor 10 procent minder omzet, schrijft NRC Next op haar weblog. Interessant idee dat de zon ervoor zorgt dat er minder boeken worden verkocht.
Ik vind het zelf heerlijk om met een boek onder de arm naar buiten te gaan. Buiten lees ik meer dan binnen. Binnen laat ik me afleiden door internet en televisie. Buiten heerst de stilte. Ideaal om een boek te lezen.
Wat mij aanspreekt, is de vermenging van emotionele en economische argumenten in het artikel. Boekverkopers wijten het aan het mooie weer, de internetverkoop van boeken en het gegeven dat mensen minder te besteden hebben. Ook suggereert de schrijver dat de inhoud van het boekenweekgeschenk misschien oorzaak is van de dalende verkoop.
Ik twijfel of dat argument steekhoudend is. Ik heb slechtere boeken gelezen dan De kraai van Kader Abdolah. Ook kun je als lezer van een boek niet de inhoud van tevoren kennen. Hooguit verwachtingen, gevoed door recensenten. Iemand wordt eerder tot aankopen verleid met het idee dat hij een gratis boekje krijgt, dan dat een slechte inhoud hem weerhoudt van de aankoop.
Misschien vertelt de terugloop wel een ander verhaal. Het verhaal dat iPad en tablets de markt veroveren. Lezen neemt daar een heel andere positie in. Voor mij betekent het een oproep: kom maar op met dat e-book. Het boekenweekgeschenk als e-book bij een lager aankoopbedrag aan e-books, zou mij een mooi begin lijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten