05 juli 2011

Gratis e-books maar wie wil digitaal oud papier?

image
Veel gratis aangeboden e-books liggen voor een habbekrats in de kringloopwinkel, zoals het werk van Jacob van Lennep, Jacobus Jan Cremer of Justus van Maurik

Het blijft een lastig verhaal om een leuk gratis e-book te bemachtigen. Vaak tref je boeken aan waarvan het copyright langere tijd geleden verlopen is. Of die juist oninteressant zijn. Neem bijvoorbeeld de lijst met gratis digitale boeken die bol.com beschikbaar stelt op zijn website. Een paar dagen geleden werd ik hierop door iemand via twitter geattendeerd. Ik schrok me wezenloos bij het zien van deze lijst. Ik trof alleen maar oude titels aan, zoals:

Boeken die stuk voor stuk weinig gelezen worden. Menig kringloopwinkel ligt vol met dit soort werken. Daarnaast ontbreken bijvoorbeeld de meesterwerken van de Nederlandse literatuur, verplichte kost voor de middelbare scholier. Ik denk dan aan De historie van Sara Burgerhart van Betje Wolff en Aagje Deken, Max Havelaar van Multatuli en Mei van Gorter. Voor deze boeken kunnen boekhandelaren nog interessante uitgaven slijten. Gratis e-books zouden in de weg kunnen staan voor deze uitgaven. Overigens is het copyright al jaren van deze boeken en staan ze zelfs al gratis online.

Het is denk ik de angst van boekhandelaren om in de eigen boekenverkoop te snijden door bepaalde boeken gratis aan te bieden. Ik vind deze angst onterecht. De functie van een e-book is namelijk een heel andere. Het downloaden van een gratis e-book hoeft nog niet te betekenen dat de persoon in kwestie het ook gaat lezen.

De huidige prijs van het actuele e-book ligt gewoon veel te hoog. Ik heb persoonlijk echt geen 12 euro over voor een e-book waarvan de papieren versie in de boekwinkel 18 euro kost. De marge zal moeten verschuiven. Net als de rol van het e-book. Ik denk dat het e-book nog teveel concurrentie heeft van andere digitale media om het papieren boek te kunnen vervangen. Daarnaast zal de rol van een digitaal boek anders worden.

De ontwikkeling van het e-book staat in de kinderschoenen. Waarom moet er dan zo paniekerig met het e-book worden omgesprongen? Ik denk dat het de angst is van uitgevers en boekhandels om te durven innoveren. Zolang zij hun markt angstig vasthouden, zullen ze meer en meer verliezen. Daarvan ben ik meer en meer overtuigd.

Geen opmerkingen: