03 oktober 2015

De hele Harry Potter voorgelezen

image

Een levensgroot project is het geweest: het voorlezen van alle 7 delen Harry Potter. Achter elkaar. Elke avond lees ik Doris voor. Heel soms lukt het niet en dan zijn we allebei een beetje teleurgesteld. We lazen Jip & Janneke, Winnie de Poeh, Roald Dahl, Jacques Vriens, Paul Biegel en Tonke Dragt.

Bijna allemaal boeken die ik nooit gelezen heb. Ik ben opgegroeid met de stichtelijke verhalen van W.G. van der Hulst, Piet Prins en K. Norel. Daarom stelde Inge voor om een ander boek te gaan lezen, dat ik niet kende: de 7-delige reeks over Harry Potter van J. K. Rowling.

Ik was er een beetje huiverig voor. Harry Potter staat bekend als spannend en zeker de boeken van Tonke Dragt zijn soms ook heel spannend, het kon niet opwegen tegen de avonturen van de Engelse jongen op de tovernaarkostschool Zweinstein. Veel te spannend voor mij.

Ik ben er toch aan begonnen. Gewoon proberen en alle andere boeken waren op. we zijn ergens begin dit jaar begonnen en zouden stoppen als het te gortig werd. Het is nooit te gortig geworden, maar ik vond het soms wel iets te spannend worden.

Als ik het te spannend vond, liet ik mij delen van het plot verklappen door Inge of speurde op internet naar de antwoorden op mijn vragen. Ik heb namelijk veel meer plezier bij het lezen zonder de spanning van het plot.

Ik probeerde elke avond een hoofdstuk te lezen, maar soms was dat echt te lang. Toch las ik snel een halfuur voor. Zo maakten we samen kennis met een verhaal en een held die we allebei niet kenden. Nu zijn we allebei liefhebber en sluiten het laatste deel met weemoed.

Op naar het volgende boek. De toekomstboeken van Tonke Dragt liggen klaar. Of heeft iemand tips voor een ander boek om verder lezen?

Geen opmerkingen: