20 november 2015

Auto op omslag

wpid-img_20151115_161127.jpgHet omslag van Rashid Novaires roman Zeg maar dat we niet thuis zijn laat een typisch Nederlands polderlandschap zien. Er ligt een mooi stuk landbouwgrond waar net geoogst is. Waarschijnlijk iets van graan, zo oogt het tenminste.

Aan de horizon een groene dijk en daarvoor een rijtje bomen, waarschijnlijk populieren die kaal tegen de achterliggende hemel afsteken. Op de dijk, rechts van het bosje bomen, rijdt een auto. De snelheid waarmee hij rijdt, zorgt ervoor dat hij niet helemaal scherp is.

Het lijkt een langwerpige auto en ik weet niet waar het aan ligt, maar ik zie er een rouwauto in waarin een overledene wordt vervoerd. En ik vraag me nu af of dat ingegeven wordt door het onderwerp van het boek of dat ik dat ook zou zien als het een ander soort boek was.

Rashid Novaire: Zeg maar dat we niet thuis zijn. Roman. Amsterdam: Ambo/Anthos, 2015. ISBN: 978 90 414 2579 9. Prijs: € 18,99. 224 pagina’s.

Een perfecte dag voor literatuur

Dit is mijn zesde en laatste bijdrage over Zeg maar dat we niet thuis zijn van Rashid Novaire. We lezen dit boek vandaag bij Een perfecte dag voor literatuur van notjustanybook.nl. Lees de bijdragen van anderen in de reacties.

Geen opmerkingen: