25 november 2015

Feest in Hannover

image

Op weg naar Berlijn ontmoet in de roman Exit van Michiel Stroink de hoofdpersoon Abel Schreuder in de trein de Duitse studente Eva. Ze leest tot zijn verbazing zijn boek.

Het levert een leuk gesprek op in de trein. Daarom stapt Abel in Hannover uit en gaat mee naar een technofeest. Die reis naar Berlijn komt nog wel. Voor het feest begint, wordt hij gedropt in een hostel om de nacht tussen snurkende en stinkende kamergenoten door te brengen.

Op het feest in de oude fabriek maakt hij kennis met MDMA, korrels die hij tegen zijn tandvlees wrijft en zo laat oplossen. Het maakt de liefde in Abel wakker:

Meteen na mijn eerste shotje tequila merk ik dat de wereld is verander. Ik kijk in het droge ronde gezicht van Hemmo en voel de vlinders in mijn buik. Omdat de vlinders onmogelijk betrekking kunnen hebben op deze Duitse goedzak, zoek ik voorzichtig verder naar de oorzaak. Het bier smaakt geweldig, maar dat is niks bijzonders. De fabriek is geweldig, maar dat was-ie net ook al. De mensen zijn geweldig, het licht, de rook, de muziek, zelfs de muziek is geweldig, en als ik mezelf op een paar danspasjes betrap (voor het laatst waargenomen in de vorige eeuw!), begrijp ik dat het de MDMA moet zijn. (57)

Een poging om de liefde van Eva te winnen brengt hem in de bijzondere driehoeksrelatie die de Duitse studente heeft met Hemmo en Clemens. Hij weet het voor elkaar te krijgen, maar hij moet van Eva in alle talen zwijgen tegen de 2 jongens over wat er is voorgevallen.

Michiel Stroink: ExitAmsterdam: Meulenhoff, 2015. ISBN: 978 90 290 8942 5. Prijs: € 18,99. 246 pagina’s. Bestel

Meer over Exit

Lees ook mijn andere blogs over Exit van Michiel Stroink:

Geen opmerkingen: