06 maart 2012

Dagje museum

Lucas van Leyden in Museum De Lakenhal in Leiden

De juffen en meesters staken vandaag, daarom gaan Doris en ik het museum in. We nemen met de trein naar Leiden en beginnen bij De Lakenhal. Dat doen we omdat ik haar dolgraag het prachtige schilderij Het laatste oordeel wil laten zien van Lucas van Leyden. Een prachtig schilderij uit 1527 waarin de renaissance al echt doorklinkt.

Het is ook een poging haar al voorzichtig te laten kennismaken met schilderijen. We nemen allerlei elementen even onder de loep. Een suppoost spreekt mij aan in het Engels dat ik niet mag fotograferen. Maar de foto is al gemaakt.

Tempel in het Museum van Oudheden

We gaan verder naar het Rijksmuseum van Oudheden aan het Rapenburg. Altijd weer een vreemde gewaarwording als je door de stad van je studie loopt. In die tijd ging ik alleen maar bij De Lakenhal naar binnen om even naar het schilderij van Lucas van Leyden te kijken. Gewoon even een halfuurtje op zondagmiddag. We zijn zojuist net zo lang in het museum geweest.

In het Rijksmuseum van Oudheden zijn we wat langer. We gaan met een boekje de Egyptische voorwerpen bekijken. Doris is onder de indruk van het tempeltje in de hal. Net als van de voorwerpen die we bij het verhaal van Amon & Amara moeten zoeken. Ze vindt zelfs het oog van goud. Of de prachtige diadeem. De sarcofagen en mummies trekken veel aandacht.

Dan is tijd voor de rest. De tentoonstelling over de Etrusken krijgt wat minder onze aandacht. De archeologische vondsten uit Nederland op de bovenste etage wel. Net als de voorwerpen van de Romeinen en uit het Nabije oosten. We voelen het aardig in de benen. Willen eigenlijk best nog wat kopen in de museumshop. Een mooi Egyptisch hoofd staart mij verleidelijk aan. Maar ik weet mij te bedwingen.

Helaas gaat de Hortus net dicht waardoor we even later een kleine pauze houden op het plein bij de Pieterskerk. De plek waar Het laatste oordeel oorspronkelijk gehangen heeft. Via de boekwinkels en de treinreiswinkel lopen we naar het station voor een versnapering. Een heerlijk middagje cultuur. Leerzaam en leuk tegelijk.

Geen opmerkingen: