18 maart 2012

Van het boek en de troost

hoe het boek tot troost kan dienen
Hoe het boek tot troost dient

Een leuke bijkomstigheid van het gestruin in de boeken van kringloopwinkels zijn de opdrachten en krabbels op de eerste bladzijde. Sommige boekenliefhebbers hebben er een hekel aan. Ik vind het geweldig. Een tweedehands boek heeft een geschiedenis.

Boeken die van eigenaar naar eigenaar gaan, hebben gebruikssporen. Zo vertelt het boek een eigen verhaal. Bij oude handschriften is dit belangrijk en vormt het een wezenlijk onderdeel. Bij moderne gedrukte boeken, vinden eigenaren het vaak irritant.

Bij mijn laatste rondje kringloopwinkels stuitte ik op een boek van Ronald Giphart. Ik heb het al, anders had ik het zo meegenomen. Er stond een tekst van de eigenaar voorin: ‘na een hopeloos slecht tentamen’. De tekst spreekt boekdelen: het boek als troost. Er gaat iets mis en je koopt een boek.

Het gevoel dan thuis te komen en in het boek te bladeren, de verhalen te lezen. Geen betere troost dan het lezen van een goed boek. Zeker na een slecht tentamen.

Geen opmerkingen: