19 december 2012

Blikken uit het bos

blikken-uit-het-bosDe mist weerhield mij vandaag niet om een eindje te fietsen. Ik reed door het Vroege Vogelbos en het Beginbos in Almere. Langs de Rechte wetering lagen bergen met blikjes naast het fietspad. Het afval komt uit het bos en is er waarschijnlijk door vrijwilligers uitgehaald.

Ik maakte een snelle inventarisatie van de afvalberg. Daar hoefde ik niet zo lang naar te kijken. Het bestond voornamelijk uit bierblikjes. Gedronken in de warme maanden op de verschillende bankjes langs de route. Of in de tentjes waar veel dak- en thuislozen wonen als het wat warmer is.

Dat het niet om bacchalen van rijken gaat, viel mij snel genoeg op. Ik herkende het bier waarmee de armlastige alcoholist de supermarkt uitloopt. Het bier van de Euroshopper, Aldi en Lidl. Verpakt in halve liters voor een halve euro. Afgewisseld met een enkele plastic waterfles of een literpak fris.

Ik tuurde de bossen in. De bomen stonden als rechte lucifers en gaven mij een doorkijk naar de andere kant. Het mos op de bodem gaf een goede ondergrond voor de blikjes. De winterkleur van het bos had de (voornamelijk) rode blikjes verraden.

Ergens schaamde ik mij voor deze bende. Ik zie regelmatig in dit bos reeen lopen. Ik zie het snel gebeuren dat zo’n dier last heeft van al dat in de natuur verspreide afval. De bergen met deze blikken lieten zien hoeveel troep erin gegooid wordt.

Ik keek om mij heen of ik vuilnisbakken zag om de troep in te kunnen gooien. Tot mijn verbazing stonden bij de bankjes geen vuilnisbakken. Zo moedig je ook niet aan om de troep op een verantwoorde manier weg te gooien. Al blijf je zelf verantwoordelijk voor je eigen troep. Misschien helpen vuilnisbakken om de natuur eromheen netjes te houden.

Geen opmerkingen: