04 december 2012

Het gedicht van de Heuvelrug

Met jeugdvriend Matty op Prattenburg, zomer 1981.

Het mooiste gedicht van de Heuvelrug. Ik stuurde laatst een gedicht in voor de dichtwedstrijd ‘Dwalen in gedichten’. En tot mijn verbazing ben ik de winnaar geworden met het gedicht: Heuvelrug. Ik kom binnenkort in alle VVV’s te hangen op en rond de Utrechtse Heuvelrug. Van de 92 inzendingen is het mijne het gedicht van de Heuvelrug.

Aan veel wedstrijden deed ik mee. Wedstrijden voor het beste gedicht, het mooiste verhaal of het treffendste essay. Elke keer kwam na weken het verlossende antwoord: ik was het weer niet geworden. Dan las ik het betreffende winnende gedicht, verhaal of essay en dan begreep ik de jury niet. Hoe konden ze dit beter vinden dan mijn inzending?

Vanmorgen trof ik een mailtje in mijn inbox: of ik even mijn telefoonnummer wilde doorgeven. Het was van de organisatie van de dichtwedstrijd voor een gedicht over de Utrechtse Heuvelrug. Het winnende gedicht komt in alle VVV’s in de Utrechtse Heuvelrug te hangen. Ik schreef een vers over de Utrechtse Heuvelrug.

Het vers ontsproot al mijmerend over de streek van mijn jeugd de omgeving van Veenendaal: Rhenen, Amerongen, Elst, Wijk bij Duurstede, Leersum en Doorn. Ik schaafde het een paar dagen later nog wat bij – haalde het venijn eruit – en stuurde het op. Ik schreef vanuit het idee dat ik het gedicht voor een jury schreef en niet voor mijzelf.

Na het doormailen van mijn gegevens, kreeg ik telefoon. Ik heb de dichtprijs gewonnen en ben nu de dichter van de regio. De jury is lovend over mijn gedicht. Van de 92 inzendingen steek het mijne er met kop en schouders bovenuit, vindt ze.

Het persbericht spreekt van ‘zeer poetisch. Het zit mooi en strak in het jasje: vier lettergrepen en vier regels in elke strofe. ‘Heuvelrug’ is origineel en verrassend, en geeft de dichter een goede weergave van zijn gevoel bij de Utrechtse Heuvelrug. Het gedicht zet aan tot vaker lezen, staat open voor interpretatie en beschrijft goed de verschillende elementen in de regio.’

Wat een eer. Ik voel mij gevleid. Mijn gedicht komt in een ‘aantrekkelijke vormgeving’ overal in en om de heuvelrug te hangen. Van Rhenen tot Baarn en van Woudenberg tot Soest komt mijn gedicht nu op deuren en ramen te hangen.

En nu zitten 91 andere dichters thuis te turen naar het winnende gedicht ‘Heuvelrug’. ‘Snap jij dat nou’, zeggen ze tegen hun partner. ‘Het mijne is toch veel beter.’ Ik begrijp er eveneens weinig van…

Lees het gedicht op uitindeheuvelrug.nl

Geen opmerkingen: