02 december 2012

Van Marienberg naar Almelo

Dan mocht Marienberg een eindstation lijken, voor mij was het snel een gepasseerd station. Voor mij begon de reis pas echt op weg naar Almelo. Ik heb best een tijdje in Almelo gewoond, maar de trein naar Marienberg heb ik niet eerder genomen. Het is een spoorlijn met poetische namen als Daarleveen, Geerdijk en Vroomshoop.

Het verbindt de veengebieden met Almelo. De lijn ligt grotendeels langs het Overijssels kanaal. Dit kanaal loopt van Almelo via Hardenberg tot aan Coevorden. Vanaf Marienberg volgt de lijn naar Coevorden het kanaal.

Een interessant gebied voor een ritje met de trein. Veel spoorlijnen in Twente lopen langs de kanalen. Het spoor van Hengelo naar Zutphen loopt vrijwel helemaal parallel aan het Twentekanaal. Heeft ook te maken met de industrialisatie van Twente en de aanvoer van goederen via het water en het spoor.

Nu dienen de spoorlijnen vooral als aan- en afvoer van scholieren en studenten. Grote drommen jongeren maken gebruik van de treinen die hun dorp verbinden met grote steden als Zwolle, Almelo, Hengelo en Enschede. De treinen vormen met hun rechte lijnen snelle verbindingen tussen de verschillende plaatsen. Ik verbaasde mij over de afstanden. Per auto lijken deze veel verder en langer te duren.

Zo genoot ik van het ritje dwars door de veengebieden van Twente. Plaatsen waar ik weinig interesse in had toen ik er woonde, lieten hun verborgen schoonheden zien. Ik ben zelfs even uitgestapt in Vriezenveen.

Geen opmerkingen: