15 december 2012

Ontbrekende geloofsbelijdenissen

Licht- en Schaduwbeelden
Titelblad van de 6e druk van Licht- en Schaduwbeelden van Franz Wilhelm Junghuhn.

In 2006 kocht ik mijn eerste exemplaar van Licht- en schaduwbeelden. Ik trof het boek aan op Antiqbook voor 80 euro. Omdat ik liefhebber ben van Junghuhn wilde ik het werk graag hebben en ik bestelde het. Ik kreeg het boek met de rekening toegestuurd van antiquair Ab van der Steur uit Haarlem.

Het was de 6e druk uit 1867, uitgegeven voor F. Gunst. Gunst had in 1854 de rechten overgenomen van Hazenberg in Leiden. Hazenberg trok zich terug nadat het boek veel kritiek te verduren kreeg. Gunst bracht de tweede en derde aflevering uit in 1854 en 1855.

Junghuhn-kenner Hans van der Kamp heeft over de bijzondere eerste druk van dit boek geschreven in 1997. In de bibliotheek van het KNAW vond hij namelijk een eerste druk met uitgever Hazenberg op het titelblad.

De 6e druk is de laatste druk uitgegeven door Gunst. In deze druk zijn een aantal gedeeltes weggelaten. Het gaat om de geloofsbelijdenissen van de broers Morgenrood en Avondrood. Daarmee ontbreken bijna 60 pagina’s tekst en argumentatie. Voor mijn onderzoek was dat echter wel noodzakelijk.

In de 7e druk uit 1883 is deze tekst weer teruggekeerd. Hier ontbreekt de levensschets van Junghuhn van Gunst. De 7e en laatste druk van Licht- en Schaduwbeelden werd uitgegeven door Brinkman. Het is dit exemplaar dat uit de bibliotheek van Gerrit Komrij komt en ik nu in mijn bezit heb.

Geen opmerkingen: