10 april 2014

Mevrouwtje - #WOT

image

Ik voel mij meer een mannetje dan een meneertje. Een dametje klinkt weer aardiger dan een mevrouwtje. Het gebruik van vrouwtje, vind ik net zo minderwaardig oren. Maar wanneer een dialect het over vrouwke heeft, kan het weer veel positiever klinken.

Zolang de aangesprokene er geen problemen mee heeft, dan heb ik er zeker geen probleem mee. Maar ik gebruik het liefst zo min mogelijk verkleinwoorden bij aanduidingen van mensen. Het kan namelijk heel minderwaardig en denigrerend klinken.

Al vind ik het heel schattig klinken als een man het over mijn meisje of meissie heeft, terwijl hij al meer dan een halve eeuw met haar gaat. Het woord meisje vind ik ook veel mooier dan mevrouw of dame. En sommige verkleinwoorden, krijgen juist kracht. Zoals het mannetje dat alles repareert of de administratie doet.

Voor de rest laat ik iedereen in zijn waarde en spreek hem of haar voor vol aan, zonder verkleinwoord. Het verschil tussen een verkleinwoord en kleineerwoord is niet groot.

Geen opmerkingen: