25 april 2014

Oranje tompoezen

imageAan het eind van de middag voor Koningsdag nog snel de stad in voor een doosje Oranje Tompoezen. Het warenhuis met de eenheidsprijs is in Almere op de dag zelf dicht. Een hinderlijke gewoonte van de Hema hier.

In de plaatsen waar ik eerder woonde was de winkel op Koninginnedag gewoon open. In elk geval ’s morgens zodat je zo’n lekkere oranje tompoes ophaalde voor deze feestdag. Achter de speciale toonbank buiten werden ze verkocht. Nu hangt op de deur van de Hema dreigend een briefje: op Koningsdag zijn wij dicht!

Zo schuif ik een doosje oranje vrienden in mijn fietstas. Waarschijnlijk zijn ze op de Koningsdag zelf al verorberd. De tompoes is het lekkerste op de dag van aankoop. Dan is het glazuur nog niet hard en het koekje nog niet slof.

De stad is gonst al van de naderende feestdag. Mijn weg wordt regelmatig versperd door auto’s met aanhangers vol met troep uit de garage of van zolder. Een heuse cabrio waar grote schilderijen op de achterbank staan, met een aanhanger tjokvol gestouwd staat midden op het fietspad. De automobilist staat wild te gebaren naar iemand die verderop iets roept.

Ik rij verder. De eerste vrijmarkt kooplui staan al achter een zeil. De artikelen liggen nog in de dozen erom heen. Anderen verwachten blijkbaar hun verkoopwaar nog en zitten achter een leeg tafeltje of groot oranje zeil. Over een paar uurtjes schuifelt de massa hier voorbij. Een verkoper heeft drie grote tuinkabouters al klaarstaan. Zullen ze van eigenaar wisselen vandaag of belanden ze morgenavond in de vuilcontainers van de gemeente?

Geen opmerkingen: