30 december 2014

Vallen en opstaan

image

Het is donker als ik de trap opstommel. Ik ben vergeten dat ik op de traptrede een glad tijdschrift heb gelegd om mee naar boven te nemen. Op het moment dat ik uitglij, weet ik het weer. Daar ga ik. Ik val met het boek De val van Jakob Duikelman in de hand. Alle boeken, cd’s en de usb-stick in mijn hand vliegen door de lucht. Mijn scheenbeen klapt tegen de traptrede. Een pijn schiet door mijn been.

Ik voel mij misselijk worden. De wereld duizelt om mij heen. Even rustig zitten en het bloed weer naar mijn hoofd laten stijgen. Pas minuten later voel ik mij weer een beetje beter. Hoe kon ik dat tijdschrift op die vergeten? De duisternis heeft mij bedrogen en daar ging ik. Ik ben blij dat het zo is afgelopen.

Elke val is lullig. Even niet opletten, gewoon niet uitkijken of iets over het hoofd zien. Het kan zo fataal zijn. Zoals bij Jakob Duikelman in de debuutroman van Anne-Marieke Samson. Ze werkt als adviseur voor het ministerie van Veiligheid en Justitie vermeldt de achterflap bijna dreigend. Want het hoofdpersonage Jakob Duikelman werkt daar toevallig ook. Sterker nog: heel toevallig zit zij op zijn plek veel later in het boek.

Maar misschien verklap ik dan teveel, al vind ik dat er bij dit boek niets te verklappen valt. Als ik nu het einde zou vertellen, zou je toch nog omvallen van verbazing. Het is namelijk een boek waar je van de ene verbazing in de andere valt. Met Jakob Duikelman val je mee. Niets is wat het lijkt en aan het einde zit het toch weer anders in elkaar. Dan mogen krantenkop in kapitalen zich afvragen wie Jakob Duikelman in de val laat lopen. De lezer blijft verbaast achter.

Daarmee is de debuutroman zo’n boek waarbij je in het begin heerlijk geniet van de absurditeiten, maar gaandeweg wordt het toch een beetje te bont. Ik kon er niet meer zo van genieten en verloor mijn aandacht. Dat is het gevaar van zo’n boek dat echt waanzinnig is en met alles speelt. Vooral met de werkelijkheid neemt het een loopje.

Misschien is dat een veel grotere val. De val met de werkelijkheid. Ik voel in elk geval nog wel goed mijn zere been. Ook op mijn arm zit een lelijke schaafwond. Gevallen en gewond. Maar ik ben er nog en heb goddank twee goede longen.

Anne-Marieke Samson De val van Jakob Duikelman. Amsterdam, Antwerpen: Uitgeverij De Arbeiderspers, 2014. ISBN 987 90 295 8950 5. Prijs: € 19,95. 272 pagina’s.

Een perfecte dag voor literatuur

Dit is mijn bijdrage over De val van Jakob Duikelman van Anne-Marieke Samson. We lezen dit boek op vandaag bij Een perfecte dag voor literatuur van notjustanybook.nlLees de bijdragen van anderen in de reacties.

Geen opmerkingen: