22 december 2014

De Avonden - Dag 1



‘De kansen op het welslagen van deze avond zijn geringer geworden,’ zei hij zacht. ‘De tijden zijn moeilijk.’ (Gerard Reve: De avonden, p. 19)

Leesdagboek De Avonden

Gladde sporen

maandag 22 december, 7.08 uur

Rennen! Op het vertrekscherm een brede blauwe streep. Er staat op dat mijn trein naar Utrecht slechts tot Naarden-Bussum rijdt. De reden blijft achterwege, maar ik besluit de net binnengereden stoptrein naar Weesp te nemen. Je weet maar nooit wat er precies aan de hand is.

Ik stap nog een beetje aarzelend in. Het vertreksignaal klinkt. Een dame achter mij gilt. Ze drukt mij naar binnen. De deur gaat dicht en ik kijk nog een beetje beduusd om mij heen. Heb ik wel een verstandig besluit genomen. In Weesp kan ik overstappen op de stoptrein naar Utrecht, maar ik ben wel een kwartier later in Utrecht Overvecht.

Ik ga lekker zitten en sla De avonden open. Frits van Egters ontwaakt uit een woelige nacht met dromen. Het is zondag. Daarna komt de sfeer er goed in na de ochtendwandeling en het ontbijt. Frits hangt een beetje voor het raam en kijkt naar de mensen die langslopen. In de avond probeert hij er nog wat van te maken. Maar het blijft beperkt bij een bezoek aan een vriend die in bed gaat liggen en vraagt of Frits wil vertrekken.

Na de overstap op Weesp op weg naar Utrecht. Een trage rit waar bij elke stop meer mensen instappen en weldra staan. Bij Hilversum heb ik het eerste hoofdstuk uit. Ik heb gewoon nog tijd om mijn andere boek te gaan lezen, maar daarvoor kreeg ik toch een kwartier extra van NS. Pas bij aankomst zie ik dat de volgende trein ook niet rijdt. De reden: gladde sporen.

Voor een uitleg over dit blogproject: lees de aanleiding

Geen opmerkingen: