22 december 2014

De Avonden in zwart-wit

Dit jaar kreeg ik al een paar uitnodigingen voor een foto-opdracht. Enkele dagen achter elkaar zou ik een foto moeten plaatsen. Ik heb het niet gedaan. Ik plaats elke dag al twee blogs en twee bijbehorende foto’s. Daar kun je niet veel bij hebben.

Maar voor de laatste 10 dagen van het jaar maak ik een uitzondering. Ik heb een speciaal fotoprojectje bedacht dat elke dag een nieuwe foto oplevert in een blogje.

Aan het eind van het jaar De Avonden lezen is een heuse traditie. Ik doe het regelmatig. Vorig jaar heb ik het verzaakt, terwijl toen de dagen precies overeenkwamen met de dagen in het boek.

Dit jaar lees ik de debuutroman van Gerard Reve weer op de dagen waarin het verhaal zich afspeelt. Elke dag lees ik het hoofdstuk dat bij de dag hoort en maak een foto die aansluit bij deze dag.

De foto krijgt als bijschrift een zin (of paar zinnen) uit De Avonden uit het hoofdstuk dat eveneens hoort bij deze dag. Zo probeer ik een traditie samen te brengen met de foto-opdracht: maak elke dag een zwart-witfoto.

Vandaag het eerste hoofdstuk uit De Avonden. Het hoofdstuk waarin Frits van Egters, de held van deze geschiedenis, ontwaakt. Zoals het bij een boek met de titel De Avonden is te verwachten, verschijnen de eerste foto en zin(nen) uit het boek pas vanavond op deze blog.

Leesdagboek, foto en citaat uit De Avonden

Geen opmerkingen: