24 december 2014

De Avonden - Dag 3

De droge straat fonkelde. ‘ Het is net of er stukjes glas in de stenen zitten,’ dacht hij.

(Gerard Reve: De Avonden, p. 47)

Leesdagboek De avonden

Verjaardag

woensdag 24 december, 6.45 uur

Het regent als ik met de honden loop. Ik trek de vuilnisbak achter mij aan. Ze zullen wel vroeg zijn vandaag. Snel loop ik naar de gracht om de honden hun gang te laten gaan. Het is te guur om er een lange wandeling van te maken. Zal ik zo niet met de auto gaan, denk ik. Vorige week ben ik kletsnat geregend en die week ervoor ook. Het duurde de hele werkdag voor ik droog was en de voeten bleven vochtig en klam. Daar heb ik geen zin in. Ook al kocht ik zaterdag een nieuw regenpak bij de Hema.

Frits gaat in zijn middagpauze ook naar het warenhuis. In het boek heet het ‘het wespennest’, maar het is net zo duur als de Bijenkorf. Frits is een krent, hij zoekt net zolang tot hij dezelfde beker heeft maar dan voor 1 gulden in plaats van 18. Dat de kwaliteit ronduit slecht is, neemt hij op de koop toe.
Ik lees het boek voor vertrek met de auto. Het derde hoofdstuk is geweldig vanwege de dialogen op de verjaardag van de 1-jarige Hansje. Frits komt er als alleen de moeder en een oudere vrouw zitten. De galgenhumor spat van de bladzijden. Echt genieten voor de liefhebber. Als uiteindelijk vader Jaap ook thuiskomt, maken de twee het heel bont.

Een vriendin van mijn moeder is de dag voor kerst jarig. Ik ging een keer met mijn moeder mee, gewoon voor de gezelligheid. Er was bijna niemand, maar ik heb genoten van de gesprekken. Daar hadden we het ook over Gerard Reve. Een bekende van de jarige kon heel leuk vertellen hoe de schrijver in een supermarkt een medeklant te lijf ging. Hoe leuk is een verjaardag met een handjevol mensen.

Het was in Veenendaal waar de volksschrijver een tijdje gewoond heeft. Hij heeft er zelfs een vriendje vandaan gehaald. De verhalen over deze periode meerdan 40 jaar geleden gaan altijd de ronde in Veenendaal.

Voor een uitleg over dit blogproject: lees de aanleiding

Geen opmerkingen: