17 januari 2016

Boeken in opruiming - #50books vraag 3

img_20160116_085338.jpg
Rond deze tijd van het jaar denk ik altijd aan de boekenopruiming. De situatie in de boekhandels gooit wel roet in het eten. Boekhandels – zelfs de betere – kopen niet meer zo breed in als voorheen en hebben daarmee een minder grote voorraad in de winkel liggen. Voor een beetje bijzonder boek moet je nu minimaal een dag wachten, want het ligt niet meer op voorraad.

In Almere is het boekenaanbod altijd al wat schraler geweest, maar in mijn vroegere woonplaats Almelo keek ik reikhalzend uit naar de opruimingsperiode. Vlak na nieuwjaar lagen de opruimingsboeken in dozen op brede tafels uitgestald, de ruggen omhoog, dicht tegen elkaar aan. Het scannen van de titels en goed kijken of er iets van je gading zat.

De opruimingsperiode viel uiteen in meerdere fasen. In de eerste fase hield ik de hand nog goed op de knip. De opruiming bedroeg meestal 30 procent op de boeken. Een kleine 2 weken later zakte de prijs op de resterende boeken al naar de helft van de oorspronkelijke prijs. Rond het einde van de maand werden de laatste boeken verkocht met 75 of zelfs 80 procent korting. Indrukwekkende boeken die normaal buiten mijn bereik lagen, waren nu wel mogelijk om aan te schaffen.

Vandaar dat ik in de tijd van opruiming bijna wekelijks door de boekwinkel struinde. Kort na de verhuizing naar Almere wist ik het zelfs voor elkaar te krijgen een dubbele opruiming binnen te halen. Dan bezochten we mijn schoonmoeder die haar verjaardag meestal in het weekend vierde van de laatste opruimingsdag. Wat heb ik een mooie boeken gekocht bij al deze opruimingen.

Zo heb ik een flink deel van de bijzondere boeken in mijn collectie vergaard. Het andere deel komt uit de ramsj of is gekocht bij de boekenverkoop bij de bibliotheek, kringloopwinkels of boekenmarkten. Het heeft heel wat boeken opgeleverd die ik voor een leuk prijsje heb aangeschaft. Dat ik daarbij flink uit de band kon springen, bewijzen wel een paar blogs over deze opruiming.

In mijn woonplaats is de boekenopruiming de laatste jaren ernstig uitgekleed. De meest dichtstbijzijnde boekwinkel had gisteren slechts een paar doosjes staan met boeken voor de helft van de prijs. Er lag weinig interessants tussen. De boekhandel heeft niet meer de voorraad van weleer en mijn schoonmoeder is ruim 5 jaar geleden overleden. Het lijkt voorbij met de gouden koopjes in de opruiming.

Desondanks stel ik de volgende boekenvraag:

Vraag 3
Spring je ook uit de band bij de boekenopruiming?

Blog mee over #50books

Schrijf een blog over de vraag van vandaag en laat hieronder in de reactie een linkje naar je site staan. Heb je zelf een idee voor een vraag? Ze zijn van harte welkom. Mail gerust een vraag of stel hem in via het contactformulier.

#50books

De leesvraag #50books is een initiatief van Peter in 2013. Martha nam het in 2014 over en in2015 ging Peter zelf weer verder. Vanaf de eerste vraag doe ik regelmatig mee. Naar overzicht van alle vragen.

Lees de antwoorden op vraag 2: Wat vertelt jouw boekenkast over jou?

Geen opmerkingen: