Vanmiddag in de boekwinkel in Goor verbaasde ik me over een nieuw fenomeen: boeken in plastic! Alsof het op een product ging met beperkte houdbaarheid. Elke consument moet zijn handen wassen. De EHEC loert ook in boekenland. Na de komkommer en de taugé volgt het boek als boosdoener.
Een boekenverkoper die zijn boeken voorverpakt in de plastic folie aanbiedt. Die boekenverkoper begrijpt zijn consument én het product niet! Een boek bestaat uit bladzijdes en uit letters. De persoon die een boek koopt, wil in dat boek bladeren, de pagina’s ruiken en enkele fragmenten lezen.
Een boek dat ik niet kan inzien, koop ik niet. Boeken bestaan uit meer dan een kaft. Het kaft verleidt, lokt naar binnen. Maar op basis van de binnenkant neem je de beslissing of je een boek koopt. Een blik in de stijl, het lettertype, dikte van de bladzijdes, de geur van het boek en het aantal pagina’s. Allemaal belangrijker dan het omhulsel van een boek. Met de bedrukte bladzijdes ben je bij het lezen drukker dan met het kaft. Het kaft gebruik je alleen om het boek vast te houden.
Voor de Goorse boekhandelaar stonden de vieze vingers en geknakte boekenruggen centraal. Blijkbaar is een boek dan onverkoopbaar. Voor mij is het onbesmettelijke plastic folie een reden het boek niet te kopen.
Ik kan slechts 1 inhoudelijke reden bedenken waarom de boeken gefolied waren. Gezien de grote hoeveelheden detectives en krimi’s die er liggen, is de boekverkoper blijkbaar bang dat potentiële boekkopers bij het lezen van de laatste bladzijde van de koop afzien. Alsof dat de waarde van het boek zou bepalen.
Ik had de hele tijd de neiging om het Primera-folie los te trekken in de Goorse boekwinkel. En ongegeneerd met mijn vieze vingers in de boeken te gaan bladeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten