20 februari 2014

Attitude - #WOT

image

Als attitude het geheim achter succes is, dan zorgt een gebrek eraan voor het mislukken van iets. Zou de keuze voor de andere kandidaat afgelopen maandag, duiden op een gebrek aan attitude? Ik geloof het niet. Het zal wel meespelen. Hoe vonden ze mij overkomen? Ik vond dat het aan mij houding niet lag: ik was enthousiast, wist goed waar ik het over had en probeerde daar iets van over te brengen op de anderen.

Gelukkig komt er meer kijken om iets tot een succes te maken. Het product, de dienst of de boodschap zijn minstens zo belangrijk. Dat ligt niet alleen aan attitude. Er spelen altijd andere dingen mee. Het succes hangt af van een som van factoren. Als de uitkomst negatief is, is het gewoon domme pech. In mijn geval wist ik ook niet tegen wie ik het moest opnemen. Het kan al bij voorbaat een verloren strijd zijn geweest.

Bij het lezen van de biografie van Steve Jobs ontdekte ik wel dat het helpt een duidelijk doel te hebben. Ook helpt het om echt goede producten te maken. Het is wel de vraag of een goed product zichzelf verkoopt. Daarvoor moet er wel iets meer met het product gebeuren. Misschien is dat de attitude waar zoveel mensen het over hebben.

Het is te kortzichtig om attitude als belangrijkste factor aan te wijzen om succes te hebben. Het is soms een kwestie van pech of geluk hebben. Je hebt niet alles zelf in de hand.

Geen opmerkingen: