10 februari 2014

Weer in de moestuin

moestuin-in-februariVorig jaar hadden voor het eerst ons eigen moestuintje. Ik ben vandaag weer eens in de zijtuin gaan kijken. Gewapend met een schoffel en een schep, woelde ik de aarde weer om, haalde het onkruid weg en probeerde wat planten van vorig jaar te vinden.

Ik hakte in een wortelstelsel, trok met mijn vingers aan de wortels en rook de intense geur van selderij. Dat was dus de maggiplant die ik lostrok. Ik heb de rest maar laten zitten. De muntplant heb ik verplaatst naar een plekje bij de regenpijp.

Overgebleven kruiden

Er is best veel overgebleven van de kruiden. Er steekt wat bieslook uit de grond, net als de knoflook die omhoog gekomen is uit het restje dat we aan het eind van de zomer in de grond stopten. Verder de bladselderij en wat andere kruiden die ik niet zo goed kan definiƫren.

Verder schoffelde ik de plantenresten tussen de aarde. Zo kan het dode spul als voeding voor de nieuwe gewassen dienen. Verder schudde ik de ingeklonken tuinaarde weer een beetje op. Het lucht is straks hard nodig voor de groei van de nieuwe groenten.

Goede voornemens

Nu eens gaan bedenken wat we allemaal anders gaan doen. Sommige dingen pakken we hetzelfde aan, maar minstens zoveel dingen anders. Een paar goede voornemens:

  • Eerder beginnen met planten (vorig jaar pas halverwege mei, nu wel in maart de eerste planten erin)
  • De hoge planten gaan naar achteren tegen de muur. Zo nemen ze niet het zonlicht weg voor de andere planten.
  • Kruiden uit de bakken, in een eigen bak voor het huis (dichterbij de keuken en zo krijgen ze minder de kans te overwoekeren)
  • Geen tomaten meer in de bakken (ze overwoekeren de rest)
  • Een klein kasje komt er voor het kweken van groenten die wat meer warmte nodig hebben.

Geen opmerkingen: